De wereld verandert in sneltempo. De maatschappij krijgt elke dag opnieuw vorm en inhoud, koopgedrag past zich aan en over de algemene economische situatie is er weinig positiefs te melden. De vraag is dan ook: is jouw ondernemingsstrategie daartegen bestand?
“De vraag stellen of je strategie nog op het juiste spoor zit, is in ieder geval een goed begin.” Als Content Marketeer is Jorben Isembaert elke dag bezig met strategische content, marketing en communicatie. “Eigenlijk moet een onderneming zichzelf constant bijsturen: een prijsstrategie die herzien kan worden, een nieuwe technologie die mogelijkheden schept, kansen die zich plots aandienen in nieuwe doelgroepen … Er verandert zoveel en het stopt nooit. In een ideale situatie volgt een onderneming al die bewegingen en kansen, of is ze die zelfs net voor. Maar, zo’n aanpassingsvermogen komt niet vanzelf.”
“Met een strategie bedoelen we dus zeer concreet het plan van aanpak om op korte, middellange en lange termijn ondernemingsdoelen te bereiken. Het gaat om het bepalen van de poolster in de verte, maar ook de stappen die tussendoor gezet moeten worden om op koers te blijven. Organisaties en ondernemingen hebben op een aantal vlakken een strategie nodig, willen ze niet zomaar wat ronddobberen. En je moet die strategie dan natuurlijk ook up-to-date houden.”
Weet je welke richting je als ondernemer of zaakvoerder uitgaat? Algemeen, op communicatie- en marketingvlak of wat sales betreft? De kans is groot dat je toch even moet nadenken. Jorben: “Niet erg, dat is bij iedereen zo. Voetballers weten welke kant ze uit moeten, maar dan begint het: hoe raken we aan de overkant? Hoeveel tijd hebben we daarvoor nodig? Beschikken we over al ons potentieel, hoe is het gevoel van de dag en volstaat het om aan die overkant te zijn of willen we daar ook nog scoren? Hoe dan? Zelfs als alles vooraf doordacht en doorgesproken werd, blijft een coach aan de zijlijn constant bijsturen. Hij begint daarmee na het eerste fluitsignaal. Logisch, want dan verandert de situatie al. Niets staat stil.”
“Op een voetbalveld speelt het team tegen een andere ploeg, een onderneming maakt natuurlijk deel uit van een maatschappij. Hoe lang is een strategie dus houdbaar? Kan je de veranderende actualiteit de baas en past je onderneming zich snel genoeg aan? Zijn bijsturingen wenselijk en mogelijk? Zoektermen in Google illustreren dat interesses om de zoveel tijd wijzigen of dat potentiële klanten nieuwe zaken zoeken. Dat zijn dingen die je als ondernemer moet weten en eventueel overwegen.”
“Je hoeft niet elke ochtend te starten met een strategische bijsturing. Daarvoor hebben ze de term ‘paniekvoetbal’ uitgevonden. De coach krijgt meer dan 90 minuten om in te grijpen en ook een onderneming die een doordachte, goede strategie aanhoudt, mag daarop vertrouwen. Moet daarop ook durven te vertrouwen. Maar: een strategie mag je niet in slaap wiegen. Elke strategie betekent allereerst dat je nadenkt over het doel, over prospects en klanten, over andere betrokkenen en hoe je ze allemaal op een gezonde, duurzame en vooral doelgerichte manier aan elkaar kan linken”, aldus de expert van KIXX.
“Het gevolg zal een strategie zijn waarin nuances en bijsturingen mogelijk blijven. En zo maak je de titelvraag van dit artikel meteen overbodig: je hoeft geen eindeloos houdbare strategie te hebben, als je die strategie maar goed blijft onderhouden.”
Neem dan rechtstreeks contact op met KIXX.
Contact opnemen