De fiscale klok tikt voor elektrische bedrijfswagens
Vanaf 2027 veranderen de fiscale spelregels voor bedrijfswagens ingrijpend. Ook elektrische wagens zijn dan niet meer 100% aftrekbaar. Wie echter nog in 2026 kiest voor elektrisch en de bestelbon of het leasecontract dit jaar tekent, blijft gedurende de volledige looptijd van het contract de maximale aftrekbaarheid genieten. “En dat geldt niet alleen voor de wagen zelf, maar ook voor de gebruikskosten. Nu schakelen is dus de boodschap”, stelt autoverdeler Automobilia.
In 2022 nam de federale regering diverse maatregelen om het wagenpark van bedrijven milieuvriendelijker te maken. Daardoor zijn bedrijfswagens met verbrandingsmotoren sinds 2026 niet langer fiscaal aftrekbaar. Voor elektrische bedrijfswagens geldt een uitdoofscenario, waarbij de maximale aftrekbaarheid stelselmatig daalt. Daarbij hangt het percentage af van het moment waarop het voertuig werd aangekocht, geleased of gehuurd. “Vanaf 2027 zijn elektrische wagens nog maximaal 95% aftrekbaar en in 2028 voor 90%. Jaar na jaar daalt dat percentage verder, om in 2031 uit te komen op 67,5%”, verduidelijkt autoverdeler Automobilia.
Een veelgemaakte misvatting is dat de leveringsdatum van de wagen bepalend is voor de fiscus. Maar dat klopt niet. “Waar de datum van de bestelbon bij een aankoop bepalend is, kijkt men bij leasing of huur naar het moment waarop het contract ondertekend werd. Bijgevolg kan een wagen die pas in 2027 wordt geleverd perfect nog onder het fiscale regime van 2026 vallen, op voorwaarde dat de onderneming tijdig alle documenten getekend heeft.”
Toch wachten bedrijven beter niet tot de laatste weken van het jaar. Door de verwachte druk op de markt en de logistieke planning in de showrooms, kan uitstel de keuzevrijheid beperken. “Wie slim is, anticipeert nu al, want door de vlootplanning voor 2027 nog in 2026 vast te leggen, behoud je niet alleen de maximale aftrekbaarheid, maar krijg je ook grip op je toekomstige mobiliteitskosten.”
Daarnaast verwachten ook leasemaatschappijen de komende maanden een stijging van het aantal aanvragen. Automobilia houdt nu al rekening met extra bestellingen. “Om die reden hebben we onze Experience Days verplaatst van december naar midden november. Zo krijgen ondernemers voldoende tijd om modellen te vergelijken en advies in te winnen.”

Met zijn aanbod speelt Automobilia handig in op ondernemers die hun wagenpark willen elektrificeren. Daarbij gelooft de autoverdeler niet in een one-size-fits-all model. “Het wagenpark moet aansluiten bij de ambities, de activiteit en de dagelijkse realiteit van de onderneming. Die behoeften liggen bij elk bedrijf anders.” Daarom breidde Automobilia zijn aanbod recent verder uit. Naast Volvo vinden klanten er nu ook de merken Lynk & Co en Zeekr. “Volvo blijft weliswaar de onbetwiste zakelijke referentie. Voor de ondernemer die no-nonsense klasse en zorgeloze bedrijfszekerheid wil, is dit nog steeds de logische keuze.”
Met de jonge merken Lynk & Co en Zeekr wil Automobilia vooral andere profielen aanspreken. Zo kijkt Lynk & Co op een andere manier naar mobiliteit en wil het aansluiten bij ondernemers die openstaan voor nieuwe formules en technologieën. “Daarom leggen ze vooral de nadruk op digitale toepassingen, flexibiliteit en gebruiksgemak.” Zeekr richt zich dan weer op het hogere segment. “Het merk mikt op ondernemers die comfort en technologie willen, maar tegelijk ook naar het volledige kostenplaatje kijken.”
Hoewel de regels binnenkort dus veranderen, hebben ondernemingen bij Automobilia nog de kans om hun vloot onder de huidige fiscale voorwaarden te vernieuwen. “Voor zelfstandigen en eenmanszaken geldt de 100% fiscale aftrekbaarheid bovendien ook voor plug-in hybrides. Maar ook zij moeten dit jaar schakelen om maximaal van de gunstmaatregel te kunnen profiteren.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Automobilia : drive happy.
Contact opnemen