Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Expert Peter Callant waarschuwt kmo’s voor nieuwe risico’s

Expert Peter Callant waarschuwt kmo’s voor nieuwe risico’s

De meeste kmo’s gaan ervan uit dat ze goed verzekerd zijn en dat alles geregeld is met polissen die zichzelf jaarlijks hernieuwen. Maar ook de verzekeringssector staat niet stil. Er zijn een aantal trends en evoluties die kmo’s ertoe nopen hun verzekeringsportefeuille tegen het licht te houden. Toenemende cyberrisico’s en dalende rendementen in de groepsverzekering vragen om een actiever beheer van de verzekeringsportefeuille. 

Verzekeringsmakelaar Callant is in 30 jaar tijd uitgegroeid tot één van de grootste makelaars van het land. Met 130 medewerkers in kantoren in Oostkamp, Antwerpen en Geel realiseert het bedrijf een premieomzet van zo’n 130 miljoen euro. “We zijn in alle sectoren actief, met een sterke focus op kmo’s”, legt Peter Callant uit. “Door de jaren heen hebben we een leidende positie uitgebouwd in enkele nichesectoren zoals de visserij, transport, bouw, syndici, mobiliteit en afstuderende artsen. We leveren ook advies aan bedrijfsleiders rond financiële zaken en employee benefits.”

De makelaar ziet een grote uitdaging voor kmo’s in cyberveiligheid. “Er gaat geen week meer voorbij of we hebben weet van een nieuw schadegeval, klein of groot. Daarbij valt op dat cyberincidenten opvallend veel gelijkenissen vertonen met de schade bij een brand. Je hebt niet alleen de kost van de wederopbouw, maar vooral de gevolgschade na brand waardoor het bedrijf gedurende een bepaalde periode niet optimaal kan functioneren.” 

Peter Callant: “Door de aanhoudend lage rente moeten werkgevers extra bijdragen bovenop de kosten van hun Tak 21-groepsverzekering.”

Een ‘digitale brand’

Volgens Callant zijn de risico’s van een cyberaanval dus gelijkaardig, maar kan de schade nog groter zijn. “Als een bedrijf door een cyberaanval onbereikbaar wordt, als data gegijzeld wordt met ransomware of als kritische machines worden stilgelegd, zijn er minder of geen inkomsten, moeten de klanten elders hun goederen of diensten aankopen en dreig je als bedrijf marktaandeel te verliezen. De toekomst kan er door dat ene voorval plots heel somber uitzien”, weet de CEO. 

Om de risico’s en kosten die verbonden zijn aan cybercriminaliteit onder de aandacht te brengen, lanceerde Callant een tijd geleden de term ‘digitale brand’. “We moeten nog meer sensibiliseren bij kmo’s, om bedrijfsleiders bewuster te maken van de gevaren. De vraag is niet of, maar wanneer een bedrijf getroffen zal worden. Het aantal aanvallen stijgt jaar na jaar en de kans op een incident is reëel”, aldus Peter Callant. 

De verzekeringssector speelt daarop in met gespecialiseerde cyberverzekeringen. “Die vergen een gedegen analyse. Want nog te vaak blijkt uit dossiers die wij behandelen bij schade dat de risico’s ontoereikend of onjuist werden ingeschat. Laat je als bedrijf dus goed begeleiden! Wij hebben alvast geïnvesteerd in een productverantwoordelijke die een specialiste in cyber is en verzekeringspolissen op maat kan uitwerken voor kmo’s.”

Oplopende kosten voor groepsverzekering

Een tweede belangrijke trend heeft te maken met de groepsverzekering, de aanvullende pensioenverzekering die in vele bedrijven deel uitmaakt van het verloningspakket. In het verleden werden zowat alle groepsverzekeringen in de Tak 21 formule belegd, omwille van het stabiele rendement. Maar dat verhaal dreigt werkgevers nu op te zadelen met een hoge factuur.

Peter Callant: “Door de aanhoudend lage rentevoeten, zien we dat de verzekeringsmaatschappijen het rendement van die Tak 21-groepsverzekeringen stelselmatig hebben laten dalen. Maar de werkgever wordt door de overheid wel verplicht om een jaarlijks rendement van 1,75% te garanderen aan zijn medewerkers. Hij moet nu dus extra bijdragen bovenop de groepsverzekering om daaraan te voldoen.” 

Samen met zijn klanten gaat Callant op zoek naar oplossingen die op termijn wel de mogelijkheid bieden om die gewaarborgde rente, of meer, te halen. “We hebben vorig jaar resoluut voor Tak 23 gekozen als alternatief, een beleggingsformule met mooie rendementen binnen een duidelijk afgelijnd plan. Aangezien er in Europa geen structureel hogere rentes in het vooruitzicht liggen, hebben werkgevers weinig andere keuzes. Wij zullen hen helpen die problematiek aan te pakken en verwachten dat velen de switch naar Tak 23 zullen maken”, besluit Peter Callant. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?