Veel bedrijven aarzelen nog over overstap naar elektrisch rijden
Door de veranderende fiscaliteit zet zich een snelle vergroening van het Belgische wagenpark door. Toch kijken veel bedrijven, ondanks de hoge prijzen aan de pomp, nog steeds de kat uit de boom. Hoewel er goede redenen zijn om dat vooral niet te doen. In dit artikel geeft Kristof De Backer van MHC Mobility vijf argumenten om je wagenpark nu al te vergroenen.
1. Geen CO2-uitstoot, geen brandstofkosten
Europese bedrijven zoeken massaal naar manieren om duurzamer te ondernemen en minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen. Kristof De Backer: “Voor veel bedrijven is een elektrisch wagenpark de meest efficiënte oplossing. Vaarwel, hoge brandstofkosten en CO2-uitstoot. Bovendien is het vandaag al mogelijk om je bedrijfswagens op te laden met 100% groene energie. Kortom: met een elektrisch wagenpark help je zowel het milieu als de cashflow van je onderneming vooruit. En daar kan je nooit vroeg genoeg mee beginnen.”
2. Je medewerkers houden meer nettoloon over
Elke bedrijfswagen levert de werknemer die ermee rijdt een belastbaar voordeel van alle aard op. Om het voordeel en dus ook de belasting daarop te berekenen, tellen voornamelijk de CO2-referentiewaarden van de wagen. “Die referentiewaarden zijn de laatste jaren significant gedaald, waardoor ook het belastbaar voordeel dat uit de bedrijfswagens voorkomt, gestegen is. Zo houden werknemers netto minder over”, waarschuwt Kristof. “Omdat een elektrische bedrijfswagen geen gram CO2 uitstoot, gaan je medewerkers dus weer meer verdienen.”
3. Blijf de stormloop op elektrisch wagens voor
De fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens met een verbrandingsmotor daalt vanaf 2023 en dooft uit in 2026. Kristof De Backer: “Verwacht wordt dat er vooral vanaf begin 2025 een heuse stormloop op gang komt. Het vervolg laat zich raden: lange wachttijden bij de constructeurs. Door vandaag al je wagenpark te vergroenen, blijf je de wachtrij voor. Te meer omdat de wereldwijde productie van elektrische wagens voorlopig nog op een laag pitje blijft in vergelijking met het aantal geproduceerde wagens met een verbrandingsmotor.”
4. Bespaar nog meer met een mobiliteitsbudget
Geen verbrandingsmotor, geen brandstofkosten. En je kan nog meer besparen door je e-wagen te combineren met een mobiliteitsbudget of (elektrische) fiets. “Dit laat je medewerkers toe om hun woon-werkverkeer zelf zo efficiënt mogelijk in te vullen, terwijl ze de files vermijden en kostbare tijd winnen. Stel je de leasing of aankoop van een elektrische wagen toch liever nog even uit? Dan kan je deze formule ook uitproberen in combinatie met een wagen met een benzine- of hybride wagen. Zo begin je nu al te besparen”, raadt de managing director van MHC Mobility aan.
5. Krijg premies voor een (-semi-publieke) laadpaal
Er zijn laadpalen tekort en daarom deelt de overheid tijdelijk premies uit. Ook jouw bedrijf kan mee profiteren van aantrekkelijke subsidies wanneer je een of meerdere laadpalen te plaatsen op semi-publiek terrein. “Dat hoef je niet op eigen houtje te regelen. Bij MHC Mobility Belgium nemen we alle praktische zaken die daarbij horen graag voor onze rekening. Van de installatie van de laadpaal tot een systeem om de kosten te delen of door te rekenen. Op die manier willen we alle drempels voor elektrisch rijden voor je wegnemen”, besluit Kristof De Backer.