Strategisch marketing- en communicatiebureau KIXX deelt met Google de eigenschap dat het niet van stilstand houdt en onafgebroken naar nieuwe inzichten streeft. Het leidt zowel bij de Amerikaanse multinational als bij de communicatie- en marketingexpert uit Loppem tot permanente evolutie. “De overgang van Universal Analytics (UA) naar Google Analytics 4 (GA4) biedt een pak nieuwe mogelijkheden.”
Nicolas Buysschaert, co-founder & CEO van Digital KIXX, is als expert ter zake perfect geplaatst om de komst van GA4 en het belang ervan toe te lichten: “Vanaf 1 juli 2023 stopt het oude Google Analytics en worden geen nieuwe gegevens meer geregistreerd. De nieuwe versie – Google Analytics 4 – neemt het over en dat brengt een paar cruciale veranderingen met zich mee. Vier daarvan springen in het oog: GA4 vereist een compleet nieuwe start, is event-driven, laat cross-platform tracking toe en de bounce ratio verdwijnt.”
GA4 verschilt echt van zijn voorganger, waardoor je de huidige data niet kan meenemen. Op 1 juli 2023 begint alles van voren af aan: je moet dus een nieuwe property aanmaken en opnieuw data verzamelen.
Er wordt op de website niet langer gemeten in sessies, wel in gebeurtenissen. ‘Events’ zijn interacties die een bezoeker uitvoert op jouw website. Voorbeelden zijn klikken op een link, het downloaden van een bestand of een formulier invullen.
Via het nieuwe ‘Cross-platform tracking’ wordt het mogelijk om data van je website en je app aan elkaar te koppelen. Je krijgt de optie om gegevens van je site en app samen te voegen en als geheel te analyseren.
De ‘bounce ratio’-parameter verdwijnt in GA4 en wordt vervangen door ‘engaged sessions’. We spreken van een ‘engaged session’ door een bezoeker wanneer er sprake is van een conversie. Daarvoor zijn twee gebeurtenissen (events) nodig, of moet het domein minstens tien seconden openstaan.
“De aanpassingen zijn niet min”, aldus Nicolas Buysschaert. “Uiteraard leveren ze de gebruiker van Google Analytics 4 een aantal belangrijke voordelen op. GA4 kan voorspellende analyses maken aan de hand van Machine Learning. Accurate webshopvooruitzichten voor de eerstvolgende maanden zijn daar één voorbeeld van. Het programma is in veel betekenissen toekomstgericht ontworpen. Het houdt ook rekening met het feit dat cookies en strengere GDPR-regels in de toekomst vaker content zullen blokkeren. In Google Analytics 4 is het ook mogelijk om zonder cookies anonieme data te verzamelen. In de nieuwe versie zullen ook meer rapportmogelijkheden zitten die een beter zicht bieden op de customer journey. Je zal snel en overzichtelijk zien waarop mensen vastlopen wanneer ze een bestelling of contactaanvraag willen versturen.”
Is het als gebruiker aan te bevelen om vol spanning uit te kijken naar 1 juli 2023 of onderneem je beter meteen actie? Nicolas opteert als expert voor dat laatste: “Net omdat je in dat geval straks niet zonder historische data komt te zitten. Het is vandaag perfect mogelijk om de overstap naar Google Analytics 4 te maken en zo een jaar voorsprong te nemen door nu al gegevens te registreren. Je geniet meteen van de voordelen, de nieuwe rapporten, de ruimere inzichten en ondertussen blijft GA4 – als work in progress tot de officiële lancering – verder evolueren en zal het systeem nog beter worden.”
Autobaan 5 – bus 0202
8210 Loppem
[email protected]
www.kixx-concept.be
Neem dan rechtstreeks contact op met KIXX.
Contact opnemen