“Expertise samenbrengen om sterker naar buiten te treden”
De EdTech-sector zit in de lift. Ook ons land blijft niet achter en wil internationaal meespelen in de verdere technologische innovatie voor onderwijs en opleiding. Om het EdTech-ecosysteem verder uit te bouwen, werd een nieuwe hub opgericht, met thuisbasis in Kortrijk. “Vlaamse EdTech als exportproduct werkt steeds beter. Door de krachten te bundelen kunnen we een referentie in Europa worden”, stelt Thomas Van Cauwenberghe, coördinator van <edtech/station>.
Leerlingen en leerkrachten vinden vandaag steeds sneller de weg naar digitale lespakketten. Maar ook in een bedrijfscontext wordt meer en meer gebruik gemaakt van digitale technologieën bij opleidingen of bijscholingen. Hybride leren en mobile learning geraken dus ingeburgerd en de ontwikkeling van deze educatieve technologieën biedt opportuniteiten voor onze economie. Een hele reeks Vlaamse EdTech-bedrijven zijn reeds internationaal actief.
“Alleen, veel van die bedrijven hebben dat op hun eentje gedaan en eigenlijk was er nood aan een centrale plek waar ze kunnen experimenteren en ervaringen uitwisselen. Het is geen toeval dat we hiervoor Kortrijk als uitvalsbasis gekozen hebben. KULAK met zijn Itec-onderzoekscentrum maar ook andere lokale kenniscentra werken al langer rond smart education, virtual reality en artificiële intelligentie. Daarnaast hebben we een aantal bedrijven uit Oost- en West-Vlaanderen, zoals Barco, Televic Fourcast of Signpost, die sterk op opleiding en bijscholing inzetten”, aldus Thomas Van Cauwenberghe.
<edtech/station> heeft de ambitie om een co-creatiehub te worden. Daarvoor kan het ook rekenen op steun van de Vlaamse Regering. “Het belang en de maatschappelijke waarde van EdTech mag niet onderschat worden. Dat heeft de coronapandemie aangetoond. Afstandsleren is niet meer weg te denken”, stelt Jo Brouns, Vlaams minister van Economie, Innovatie en Werk. “Bovendien, als we een oplossing willen voor de krapte op de arbeidsmarkt, dan moeten we ook evolueren naar een echt lerende samenleving. Technologie zal die evolutie versnellen.”
Daar gelooft ook Manual.to in, een Gentse start-up die in 2016 het levenslicht zag en een platform heeft ontwikkeld waarmee bedrijven zelf digitale handleidingen en trainingen kunnen bouwen. Jorim Rademaker: “Elke werknemer moet leren hoe hij zijn job goed en veilig kan uitoefenen. Dat doen we door hem de kans te geven zijn eigen opleiding, training of handleiding mee vorm te geven. Bijvoorbeeld met filmpjes waarin hij zelf de hoofdrol speelt. Dat deze aanpak werkt, blijkt uit een bevraging bij onze klanten. Ze verhoogt niet alleen de productiviteit, het motiveert tegelijk de medewerkers en helpt bedrijven om hen aan boord te houden.”
“Finaal moet de investering iets opleveren”, vult Kathleen Heireman, managing director van de EdTech start-up Squidll aan. “Levenslang leren is cruciaal als een bedrijf zijn toekomst wil verzekeren en competitief wil blijven. De meeste bedrijven beseffen dat wel, maar toch stel ik vast dat de tijd die voor opleidingen vrijgemaakt wordt eerder daalt dan stijgt. Dus moet je met flexibelere formules komen waarin werknemers zelf kunnen kiezen wanneer ze hun opleiding volgen. Zo is ook ons on-demand platform voor professionele taalcoaching ontstaan. Een werknemer kan online op elk moment van de dag een sessie met een van onze taalcoaches boeken.”
Zowel Squidll als Manual.to zijn sterke groeibedrijven. Terwijl de ene Kortrijk als uitvalbasis heeft gekozen, verkoos de andere Gent om zijn activiteiten te ontplooien. “Gent heeft een bijzonder ecosysteem, met een blik op de wereld. Het heeft voor ons het pad geëffend voor onze verdere internationalisering”, stelt Jorim Rademaker. “Maar ook in en rond Kortrijk worden we continu uitgedaagd om ons innovatiepotentieel optimaal te benutten en onze grenzen te verleggen. Dat zal ons helpen om in Europa toonaangevend te worden”, besluit Kathleen Heireman.