Leasemaatschappij MHC Mobility startte vijf jaar geleden als een typisch Vlaamse kmo en vliegt sinds kort op de vleugels van Mitsubishi UFJ, de grootste bank ter wereld. “De combinatie van onze persoonlijke aandacht en de sterkte van een internationale topspeler, is geknipt om bedrijven te begeleiden in de snel veranderende mobiliteitsmarkt”, zegt oprichter en managing director Kristof De Backer.
Sinds de start in 2016 gaat het hard voor MHC Mobility. “Twee jaar na onze eerste stappen op de leasemarkt, volgde in 2018 een Unizo-nominatie als meest beloftevolle kmo in Vlaanderen. Daarmee trokken we al snel de aandacht van een ervaren multinational, actief op de internationale leasemarkt”, vertelt managing director
Kristof De Backer.
Hij richtte vijf jaar geleden in Waregem Mobilease op, een leasefirma gericht op kmo’s en met aandacht voor alles wat met mobiliteit te maken heeft. “Bovenop de bedrijfswagens creëerden we ‘ease’ (gemak) voor alle vormen van mobiliteit voor medewerkers en particulieren. Dankzij onze mooie groei liepen we in de kijker en kregen we versterking van een sterke hoofdaandeelhouder: Mitsubishi UFJ, de grootste bank ter wereld. Deze beursgenoteerde Japanse financiële instelling verzamelde in 13 Europese landen leaseactiviteiten en wil daar verder in groeien. Per 1 juli 2021 kregen alle bedrijven de naam MHC Mobility, de afkorting van Mitsubishi Hitachi Capital.”
Vanuit Sint-Denijs-Westrem bij Gent is een team van zeven mensen verantwoordelijk voor de Belgische en Luxemburgse markt. “We zijn een jonge, maar snel groeiende leasemaatschappij. Het is de bedoeling op middellange termijn de huidige vloot van meer dan 1.500 wagens te verdubbelen en door te groeien tot een middelgrote mobiliteitsprovider. Het is ook fijn dat onder onze Beneluxvlag 40 jaar Nederlandse ervaring zit. Wij werken trouwens onafhankelijk van merken.”
“Onze voornaamste doelgroep zijn kmo’s met een wagenpark tot een tweehonderdtal voertuigen. Daarnaast mikken we op particuliere markt en bieden we achterliggende leasediensten aan concessiehouders en verzekeraars.”
De leasemarkt gaat mee in de evolutie naar elektrisch rijden. “Hiervoor hebben we het specifieke operationele leasepakket Mobi-
Switch. Dat is zeer flexibel. Je kunt bijvoorbeeld de elektrische wagen tijdelijk wisselen voor een conventionele auto voor een verre vakantieverplaatsing zonder laadstress. Daarnaast omvat het contract onder meer het plaatsen van een laadstation bij de werknemer thuis en het faciliteren van de terugbetaling van de elektriciteit. Hiervoor werken we samen met energiegroep Eneco die sinds vorig jaar ook tot de groep Mitsubishi behoort.”
Maar ook de andere vervoersmiddelen winnen aan belang. “In het kader van het mobiliteitsbudget ontwikkelden wij een brede dienstverlening voor het zogenaamde ‘Mobility as a Service’. Via ons platform Mobilease kun je dus ook tickets voor trein, tram en bus, of deelfietsen en deelwagens boeken. Wij leasen ook fietsen en elektrische steps. Het grote gemak voor de klant is dat alles op één factuur komt.”
Voor een nieuwkomer is het een grote uitdaging om zich met de gevestigde waarden te meten. “Met onze kernwaarden kunnen we echt een verschil maken op vragen die voor de grote spelers moeilijker liggen. Als kleine organisatie pakken wij uit met een persoonlijk aanspreekpunt voor de klant. We benadrukken ook een grote transparantie over wat er in de overeenkomst staat. Een derde voorname kernwaarde is flexibiliteit. Zo kan de klant zijn contract tijdelijk kosteloos pauzeren. Dit alles leidt tot zeer mooie scores in de klantentevredenheidsenquête: we halen maar liefst 8,8 op tien voor algemene tevredenheid en één op de twee raadt ons aan bij vrienden en familie. Dat sterkt ons in de ambitie om een vooraanstaande rol te spelen in de elektrificatie van hun vloot.”