Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Onze reporter ging kijken op Love Tomorrow
De volledige festivalsite, inclusief het reuzenrad, werd opengesteld voor deze conferentie.

Onze reporter ging kijken op Love Tomorrow

Recreatiedomein De Schorre in Boom was afgelopen zomer niet enkel het decor van het Tomorrowland-festival, maar ook van Love Tomorrow. De grootschalige duurzaamheidsconferentie trok toonaangevende toekomstdenkers en inspirerende ondernemers aan om te komen vertellen over hoe ze een klimaatneutrale toekomst proberen vorm te geven. Onze reporter ging poolshoogte nemen. 

Het blijft een wat ongewoon beeld: de toverachtige podia van Tomorrowland die niet bevolkt worden door wereldvermaarde dj’s, maar wel door een hele resem toekomstdenkers en ondernemers. De duurzaamheidsconferentie – de grootste in zijn soort – lokte 5500 deelnemers naar Boom. “We willen de uitstraling van een wereldwijd bekend merk als Tomorrowland gebruiken om mensen te verwonderen. Door verhalen te vertellen en te tonen wat er mogelijk is, willen we inspireren voor de grootste transformatie van deze tijd”, legt Stefaan Vandist, auteur en curator van het festival, uit.

De zo kenmerkende podia van het dancefestival doen dienst als decor.

Voor deze editie werd de volledige festivalsite opengesteld. De vele keynotesprekers worden verdeeld over liefst vier podia. Gevolg hiervan is niet enkel dat mijn stappenteller gevoelig de hoogte ingaat, maar ook dat iedereen onder de indruk raakt van de sprookjesachtige sfeer van Tomorrowland. Met dank, trouwens, aan het ene podium dat de hele dag lang door dj’s wordt bevolkt, voor de liefhebbers. De wegwerpbekers waar het echte festival voorlopig nog bij zweert, zijn tijdens deze duurzaamheidsconferentie overigens wel vervangen door recycleerbare exemplaren. 

Het valt meteen op dat het publiek niet te vergelijken is met dat van een klassiek bedrijfsevent. Geen maatpakken dus, maar wel sneakers in combinatie met een lossere outfit. Andere vaststelling: opvallend veel jongeren zijn aanwezig, allicht een gevolg van de fikse korting voor -30-jarigen. 

Een toekomst waar je verliefd op kan worden

De slogan van de dag – Let’s shape a future we can all fall in love with – blijkt niet zomaar uit de lucht gegrepen. Zo ijveren sprekers Milan Meyberg en Jessica den Outer voor meer respect voor de natuur en een wereld waarin we als mens opnieuw in harmonie leven met de natuur. Terwijl Den Outer juridisch onderzoekt of we de natuur kunnen voorzien van fundamentele rechten, ­experimenteert Meyberg met de mogelijkheden die AI biedt om natuur menselijke kenmerken te geven en zelfs te laten praten.

De Tomorrowlandsfeer is op vele plaatsen erg voelbaar.

“Door te bouwen aan een theoretisch kader dat de natuur een letterlijke stem geeft, hopen we meer connectie te kunnen genereren. Deze ‘Environmental AI’ is eigenlijk een moderne invulling van een eeuwenoud verhaal. Historisch beschouwden tal van culturen hun natuurlijke leeromgeving als een familielid”, klinkt het tijdens zijn futuristische en beklijvende keynote. 

Ook historicus en bestsellerauteur Rutger Bregman tekent present, net voor hij naar New York trekt om er een opleidingscentrum voor moreel ambitieuze ondernemers op poten te zetten. En voorts komt vooral wie op zoek is naar concrete ondernemersverhalen aan zijn trekken. Naast het verhaal van Boyan Slat, de Nederlandse bezieler van ‘Ocean Cleanup’ die sinds zijn 17de vecht tegen plasticvervuiling in de oceaan, zijn er ook Belgische rolmodellen zoals Jean-Marc Vandoorne (BioFirst), Win Audenaert (AM Group) of Dimitri O (Loop Earplugs). 

Milan Meyberg tijdens zijn keynote over environmental AI.

Een wellicht minder voor de hand liggende naam op de affiche is die van Aquafin. Het waterzuiveringsbedrijf komt met veel enthousiasme vertellen over zijn Rio Limo-project, een eigen limonade die gemaakt is van afvalwater en symbool staat voor een doorgedreven engagement voor verduurzaming. 

Wat nu? 

Deze zeer brede waaier aan onderwerpen oogt indrukwekkend, maar zorgt ook voor een dubbel gevoel bij de bezoekers, hoor ik rondom me. Het hoge tempo aan lezingen en interviews zorgt volgens velen voor een gebrek aan diepgang. Daarnaast maakt de grote oppervlakte waarop het gebeuren zich afspeelt het netwerken – voor velen toch de eerste doelstelling van dergelijke bijeenkomsten – er niet makkelijker op. Voorts blijkt de Job Fair, inclusief een reuzenrad waarop sollicitatiegesprekken worden georganiseerd, geen onverminderd succes, al erkent iedereen het belang van visibiliteit op zulke mediagenieke events. 

Het event trok zo’n 5500 bezoekers naar Boom.

Aan het einde van de dag worden we getrakteerd op een groots opgezette slotshow. Hierin worden een aantal van de sprekers nog eens opgevoerd, afgewisseld met een lichtshow en muzikale intermezzo’s. De show draait volgens de hosts om de vraag “wat moet ik nu met al die opgedane kennis en inspiratie?”, maar borduurt voor mij toch vooral verder op wat er eerder die dag al verteld is. Toch luidt de conclusie dat de conferentie wel degelijk verwondert en inspireert en op dat vlak dus slaagt in haar opzet. Volgend jaar keer ik met plezier terug. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?