“We willen iets teruggeven aan de maatschappij”
Te veel openstaande vacatures in ons land raken maar niet ingevuld. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf én jouw vacatures opvallen in de massa? CEO en oprichter van recruitment marketing bedrijf Tomorrow.be, Alexander Synhaeve, geeft dé ultieme tip: “Je moet ervan uitgaan dat niemand jouw bedrijf kent of vindt. Laat de kandidaten kennis maken met wie je organisatie écht is via authentieke videocontent.” Deze zomer doet het bedrijf een campagne cadeau aan een ngo of vzw.
Er zijn meer vacatures dan ooit, maar via de traditionele kanalen is er nog weinig instroom van kandidaten. “Het jonge talent is vooral gefocust op snelle consumptie, ze gaan bijvoorbeeld geen A4-lange functieomschrijving meer lezen. Je moet inspelen op de trend van snelle en nieuwe media en daar jouw verhaal als werkgever met openstaande vacatures brengen”, legt Alexander Synhaeve van Tomorrow uit.
Hij richtte eind 2019 het recruitment- en marketingbedrijf op, dat vandaag 12 medewerkers telt. “We helpen onze klanten de strategie te bepalen voor hun authentieke employer branding, en verzorgen de marketing van zowel hun merk als hun vacatures via sterke video’s en fotografie. Daarin maken we bedrijven niet hipper, maar capteren we wel hun authenticiteit”, omschrijft Alexander de diensten van Tomorrow.
Tomorrow vormt een alternatief voor traditionele rekrutering. “Het grote verschil is dat wij de mensen aantrekken, niet aanwerven”, verduidelijkt Alexander. “Wij gaan wel rekening houden met de candidate journey en de toegankelijkheid van de jobwebsite, want ook daar kunnen we helpen een oplossing op maat aan te leveren.”
Het team meet het bereik van zijn content, het aantal bezoeken op de jobpagina, sollicitaties en aanwervingen. “80% van de sollicitaties zijn kwalitatief, omdat de sollicitanten heel veel informatie op voorhand hebben gekregen via onze campagne. 95% van de klanten heeft effectief instroom dankzij onze aanpak. En sowieso merkt elke klant de positieve impact op zijn naamsbekendheid.”
De data die gecapteerd wordt via social media, is eigen aan het platform. “Tot nog toe kunnen we daarop weinig tot geen artificiële intelligentie toepassen. We houden onze ogen open voor nieuwe kanalen, waar AI wel al een rol speelt. We optimaliseren onze aanpak waar mogelijk en zijn innovatief binnen onze creaties”, gaat Alexander verder.
Daarnaast zetten ze zich ook in om anderen op te leiden. “We delen onze kennis en onze cases, inclusief resultaten, om hr-professionals te leren denken als een marketeer”, legt Alexander uit. De Academy van Tomorrow organiseert keynotes bij organisaties die ondernemers samenbrengen en opleidingen aan hogescholen bij hr- en marketingstudenten. “Eind dit jaar organiseren we ook een bootcamp om hr-professionals samen te brengen.”
Tomorrow telt ondertussen 300 klanten, voornamelijk in België. “Dat gaat van heel wat kmo’s tot grote en beursgenoteerde bedrijven, in diverse sectoren. We worden zelfs ingeschakeld door rekruteringsbedrijven om recruiters te vinden”, lacht Alexander. Zijn ambitie ligt niet zozeer in het buitenland. “We willen nationaal pionier blijven en onze diensten en producten uitbreiden om onze klanten zo goed mogelijk te blijven helpen.”
Ook als de arbeidsmarkt minder krap zou worden, is hij positief gestemd over de toekomst: “Mensen zijn en blijven de groeimotor van een bedrijf. Er komen steeds meer specifieke functies, die moeilijk te omschrijven zijn. Show, don’t tell is onze leuze. En de kandidaten worden kritischer. Tegen 2030 maakt de Generatie Z 70% van onze arbeidspopulatie uit. Zij hechten meer belang aan een positieve cultuur, duurzaamheid, work-lifebalans en passie voor de job. Dus het blijft belangrijk om jouw bedrijf juist te profileren”, besluit Alexander Synhaeve van Tomorrow.