“Onze klanten, daar gaan we iedere dag voor”
De automobielsector staat onder druk. Zo heeft het conflict in Oekraïne een duidelijke impact op de toeleveringen. Dat merkt ook de Volvo-Automobilia groep, die zijn klanten ook in deze moeilijke tijden een optimale dienstverlening biedt. Daarvoor kreeg het recent een ‘Customer Satisfaction Award’. “Het is al het derde jaar op rij dat we die prijs in de wacht slepen. We gaan resoluut voor een duurzame relatie met onze klanten”, stelt zaakvoerster Maria Mortier.
Automobilia is een op-en-top West-Vlaams familiebedrijf dat geleid wordt door Christ Soete en Maria Mortier, samen met hun vier kinderen en partners. De autoverdeler heeft al meer dan 60 jaar een partnership met Volvo en telt zes vestigingen voor personenwagens en vier exploitatiepunten voor trucks. De groep neemt een unieke positie in binnen de Volvo groep in Europa en gaat prat op zijn klantenservice.
Maria Mortier: “Het lijkt misschien een evidentie om altijd paraat te staan voor de klant, maar dat is het niet. Een goede klantenservice omvat namelijk veel flexibiliteit en luisterbereidheid. Of het nu particuliere klanten, lokale zelfstandigen of chauffeurs van een bedrijfswagen zijn, wij willen steeds een relatie op lange termijn uitbouwen. In de eerste plaats natuurlijk voor een correct advies bij de aanschaf van een wagen, maar nadien ook voor de nazorg. Dat onze aanpak gesmaakt wordt, is alvast duidelijk. We kunnen terugvallen op meer dan 50.000 tevreden klanten.”
Die klantentevredenheid meet Volvo Cars België jaarlijks via een enquête. Daarbij worden Volvo-verdelers onderverdeeld in drie categorieën. “Verschillende van onze vestigingen slaagden er al meermaals in de award in de wacht te slepen. Het is de ultieme bekroning voor onze teams en geeft hen een extra boost. Bij ons draait alles immers rond de mensen en met de uitdagingen waar de sector vandaag voor staat, is een schouderklopje meer dan welkom.”
Eén van de uitdagingen is alvast de verdere elektrificatie. “Met de stijgende energieprijzen merken we een toenemende vraag naar elektrische modellen. En klanten weten vandaag nog altijd niet goed of full elektrisch een interessante investering is. Er is eigenlijk ook geen sluitend antwoord op. Om dat te bepalen is een behoefteanalyse nodig. De meeste van onze klanten hebben dan wel op de website een eerste vergelijking gedaan, een persoonlijk gesprek is nog altijd van doorslaggevend belang.”
Tot 2023 blijft het zo fiscaal interessant om voor een plug-inhybride te gaan. “Tegen die tijd zal er ook een ruimer aanbod zijn en zullen we met de laadinfrastructuur een stuk verder staan. Volvo Cars doet ook zelf onderzoek naar slimme laadoplossingen. Zo heeft het recent een aantal proefprojecten opgezet, waarbij voertuigen in een stedelijke omgeving draadloos worden opgeladen. Door de stad als proefterrein te gebruiken wil Volvo Cars op die manier de ontwikkeling van technologieën op het vlak van elektrificatie, autonoom rijden, connectiviteit en veiligheid verder versnellen.”
Volvo Cars staat hierin duidelijk een stap verder dan de concurrentie. “Het is één van de enige automerken die zijn volledige productieketen durft onder de loep te nemen. Gezien hybride en elektrische wagens in de toekomst alomtegenwoordig zullen zijn, moeten we nu kennis opbouwen opdat we het vertrouwen van onze klanten behouden en hen met passend advies een juiste keuze kunnen laten maken”, besluit zaakvoerster Maria Mortier.