Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Een moderne EV heeft design als USP
De Alfa Romeo Junior moet oude en nieuwe klanten voor zich weten te winnen.

Een moderne EV heeft design als USP

AUTOMERKEN DURVEN DE GRIJZE MASSA WEER OVERSTIJGEN

Op een intussen verzadigde en erg competitieve markt waar slechte auto’s niet meer bestaan, kun je als merk niet anders dan een designstatement maken om de aandacht van de koper te trekken. Met het risico natuurlijk dat je het publiek polariseert.

Het design, de kleuren en de materialen van de binnenruimte in de Kia EV3 werden op de natuur geïnspireerd.

Kia EV3: alles van de EV9 in een handig formaat

Het elektrogamma van Kia breidt steeds sneller uit. Na de als bedrijfsauto erg gesmaakte EV6 en de markante EV9 met tot zeven zitplaatsen, is het nu de beurt aan de EV3. Die transponeert de kenmerken van zijn grote broer naar het segment van de compacte SUV’s. De jongste ontwerptaal van Kia heet Opposites United: tegenstellingen worden verenigd. En die tegenstellingen nemen de vorm aan van natuurlijke glooiingen enerzijds en geometrische vormen anderzijds.

Vanbinnen zit je op erg comfortabele stoelen die niet zouden misstaan in een moderne loft. Je wordt omringd door een knusse leefruimte waarvan het design, de kleuren en de materialen op de natuur geïnspireerd werden. Een deel van de kunststoffen is bovendien van gerecycleerde oorsprong. Ze kunnen ook gemakkelijk opnieuw gebruikt worden wanneer de auto ontmanteld wordt. De eye-catcher in het dashboard is het 30 duim grote breedbeeldscherm, waarop je video’s kunt streamen – als de auto stilstaat, welteverstaan. Het is ontworpen om een intuïtieve en meeslepende gebruikservaring te bieden.

Kia’s ontwerpers verenigen natuurlijke glooiingen met geometrische vormen.

Dankzij de uitstekende stoomlijn en de efficiënte elektromotor van 150 kW (204 pk) haalt de Kia EV3 tot wel 560 kilometer uit één lading. Dan moet je wel voor de Long Range-versie met accu van 81,4 kWh gaan. De Standard Range heeft voor 58,3 kWh aan elektronen aan boord, goed voor een actieradius van 400 kilometer. Interessant is de V2L-functie, waarmee je elektrische apparaten direct kunt aansluiten op de accu. Espressootje terwijl je even snellaadt? Waarom ook niet.

Alfa Romeo Junior: valse, maar veelbelovende start

Het nieuwe kleinste model van Alfa Romeo zou als Milano door het leven gaan. Maar dat was buiten het politieke protest uit de Italiaanse modemetropool gerekend. Bepaalde politici vonden het niet kunnen dat de naam van de stad gekoppeld zou worden aan een auto die in… Polen wordt gebouwd. Alfa Romeo maakte korte metten met de polemiek en herdoopte zijn baby dan maar naar Junior, een naam die het merk trouwens in het verleden al aanwendde voor een compact model.

De nobele Italiaanse autofabrikant, die tot de Stellantis-groep behoort, hoopt er fans van de al een tijdje niet meer verkochte Mito- en Giulietta-hatchbacks mee terug te winnen én tegelijk ook een nieuwe generatie ‘Alfisti’ te zien ontstaan. De Junior ontstond op de tekentafels van het eigen Centro Stile in Turijn en komt met enkele nieuwe interpretaties van bekende stijlkenmerken van het merk. Het radiatorrooster zit opvallend laag, waardoor het model eigenlijk geen voorbumper lijkt te hebben. 

Niet iedereen zal fan zijn van de afgeknotte staart van de Junior, maar die zou de stroomlijn en het elektrisch verbruik ten goede komen.

De achterpartij zal niet ieders meug zijn, met zijn afgeknotte ‘staart’. Die zou de stroomlijn ten goede komen. Mede daardoor kan de Junior ruim 400 kilometer afleggen met een accu die in verhouding niet zo heel groot is: ze kan 54 kWh bevatten. De motor produceert 156 pk. Klinken bekend, die cijfers? Logisch: deze Alfa Romeo deelt zijn platform met de Peugeot e-2008, de Fiat 600e en de Jeep Compass. Wie nog niet klaar is voor een volledig elektrische aandrijving, kan de Junior trouwens ook bestellen als hybride met elektrisch ondersteunde 1.2 benzinemotor.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?