In de wereld van de autoleasing zijn er een aantal grote spelers, maar evenzeer flexibele, familiale bedrijven. Vancia Car Lease van de familie Vandecasteele behoort tot die laatste categorie. Het bedrijf is na 37 jaar actief in België en Frankrijk. “Onze corebusiness? Service én fiscaal advies geven aan bedrijven en de volledige ontzorging verlenen als het over het beheer van hun wagenpark gaat.”
Vancia Car Lease wordt sinds kort geleid door een triumviraat: pater familias Noël Vandecasteele ziet, naast rechterhand Guy Hannosette, ook zoon Christophe (51) toetreden tot de directie. In 2011 nam deze laatste ook al de aandelen van de autogroep Vandecasteele over. “Ik heb ontzettend veel goesting om, op verzoek van mijn vader, ook deze uitdaging aan te gaan”, zegt Christophe Vandecasteele. “Aan opportuniteiten geen gebrek, want Vancia Car Lease bevindt zich in een nieuwe, cruciale fase. Iedereen heeft de mond vol van duurzaamheid en ik vind dat ondernemers de plicht hebben daarin het voortouw te nemen.”
Vandecasteele verwijst daarbij expliciet naar twee nieuwe initiatieven: enerzijds het aanbieden van fietsleasing aan bedrijven, anderzijds advies omtrent elektrische wagens en leaseoplossingen voor laadpalen. “We zijn groot geworden met onze service en dat willen we zo houden. Zo investeren we ook in data en IT voor het wagenparkbeheer van onze klanten.”
De corebusiness blijft autolease- en mobiliteitsformules voor bedrijven. “Alle merken passeren bij ons de revue”, aldus Guy Hannosette. “We hebben momenteel 8650 wagens in circulatie bij 1064 bedrijven in België en Frankrijk. Belgische bedrijfsleiders met een filiaal of een commercieel bijhuis in Frankrijk doen steeds vaker een beroep op onze diensten, en dat kan evengoed gaan over het aanvragen van nummerplaten.”
Als gevolg van corona heeft Vancia Car Lease de formule van kortetermijnleasing en aanloopwagens in de kijker gezet. Hannosette: “Het fenomeen van trage leveringen van nieuwe modellen is bekend. Daarom hebben we ons wagenpark uitgebreid tot 750 aanloopwagens (alle merken, modellen of motoren) om klanten nog beter van dienst te zijn.”