Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Chinese GT-SUV met Britse geloofsbrieven

Chinese GT-SUV met Britse geloofsbrieven

Eletre S: Haaks op het merk-DNA van Lotus, maar wel een topper

Een 2,5 ton zware elektrokolos van 5,1 meter lang? Lotus-vader Colin Chapman zou zich omdraaien in zijn graf: de Eletre is niet wat je van het merk verwacht. Maar hij blijkt wél een dijk van een elektrische SUV te zijn, die in afwachting van de volgende Porsche Cayenne eigenlijk geen concurrentie kent. 

Lotus stond geboekstaafd als bouwer van low-tech lichtgewicht sportwagens met kleine, vurige benzinemotoren. Het merkcredo was altijd “simplicate, then add lightness”. Maar met dergelijke spartaanse auto’s draai je geen volumes, laat staan winst. Het merk heeft al meermaals met het faillissement geflirt. En toen was er reddende engel Geely, de Chinese groep waartoe ook Volvo en Polestar behoren en die 9,7% van Mercedes-Benz in handen heeft. 

De nieuwe eigenaar maakte 2 miljard vrij om de Britse constructeur terug op de rails te zetten en om te turnen tot een winstgevende fabrikant van sportieve premium elektrische personenwagens. Want daar is wereldwijd vraag naar. De Eletre is het eerste product van het herboren Lotus, dat anno 2024 op geen enkele manier nog het Lotus van weleer is. De Eletre wordt nu in de Volksrepubliek China gebouwd.

Het interieur is voorzien van alle mogelijke comfort- en infotainmentsnufjes.

Excentriek en kwalitatief

Met zijn 5,10 meter lange, 2,02 meter brede en 1,63 meter hoge koets speelt de Eletre in hetzelfde segment als de Audi Q8 e-tron. Maar daar houdt elke vergelijking met de premium Duitser op. De Lotus oogt veel assertiever met zijn open ‘haaiensnuit’, die de rijwind niet alleen over en langs, maar ook doorheen het koetswerk laat stromen. Vandaar dat Lotus het over porosity heeft: poreusheid. 

Het excentrieke exterieurdesign wordt aan de binnenkant weerspiegeld door een fascinerend dashboard dat uit meerdere ‘terrassen’ is opgebouwd. De waargenomen kwaliteit scheert erg hoge toppen. Het geheel oogt bovendien smaakvol en laat zich ­uitgebreid  personaliseren.

Centraal op het dashboard prijkt een OLED-scherm van 15,1 duim dat zeer gebruiksvriendelijk is. Je wandelt met gemak door de menu’s en de online navigatie blijkt uitstekend te werken. Dit is een van de weinige auto’s waarin je niet de neiging hebt om meteen over te schakelen naar Google Maps of Waze, en dat is het grootste compliment dat je een geïntegreerde gps kunt geven.

Bijzonder veelzijdig

Met zoveel toptechnologie aan boord zou je haast vergeten dat je de Eletre in de eerste plaats koopt voor de rijervaring. De 450 kW (612 pk) en 710 Nm aan elektropower worden in goede banen geleid door de geavanceerde vierwielaandrijving en een ophanging die enkel maar als magistraal kan worden bestempeld. Via de verschillende rijmodi kun je kiezen uit diverse settings en ook de rijhoogte kan worden aangepast dankzij de luchtvering. Die maakt de Eletre ­bijzonder veelzijdig.

Hoe ver je ermee geraakt met een volle accu? Volgens de WLTP-norm 530 kilometer als je voor de Eletre S gaat, de middelste versie. Dat is niet uitzonderlijk gezien de accu-inhoud van 109 kWh. Wél exceptioneel is de laadsnelheid: dankzij de 800 V-technologie kan de Eletre 350 kW aan, zodat 20 minuten volstaan om van 10 tot 80 procent bij te laden.

En de negatieve punten? Op de snelweg wordt de uitstekende geluidsbalans verstoord door windgeruis ter hoogte van het dak. De adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistent werken daarnaast verre van vloeiend, ondanks de geavanceerde camera’s en sensoren. Dat laatste euvel zou volgens Lotus opgelost worden door een software-update, die via de 5G-verbinding bliksemsnel kan worden gedownload.

Technische fiche 
Aandrijving Elektrisch
Systeemvermogen 450 kW (612 pk)
Transmissie 4×4
Elektrisch rijbereik 530 km (WLTP)
Normverbruik 24,1 kWh/100 km
Opladen (AC/DC) 22 kW/350 kW
Vanafprijs € 124.090 btw incl.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?