Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Voorlopig geen wereldwijde recessie, maar waakzaam blijven is de boodschap

Voorlopig geen wereldwijde recessie, maar waakzaam blijven is de boodschap

“Wie anticipeert, komt altijd beter uit een crisis”

Na de coronapandemie, de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis, leek dit voorjaar een nieuwe bankencrisis in de maak. Gelukkig bleef de impact beperkt en lijkt het ergste voorlopig achter de rug. Maar groeibedrijven en exporteurs werden wel met de neus op de feiten gedrukt: cashflow, creditmanagement en toegang tot financiering zullen ook de komende maanden cruciaal blijven. We maken een analyse op met Frederik Devooght, country manager België & Luxemburg bij kredietverzekeraar Atradius.

Het omvervallen van de Silicon Valley Bank in de VS en Credit Suisse in Zwitserland toonde dit voorjaar aan hoe kwetsbaar de bankenwereld is in tijden van hoge inflatie en oplopende rentes. Het is ook één van de verklaringen waarom de Belgische banken aarzelen om de rente op spaargeld snel op te trekken.

Frederik Devooght: “Een globale bancaire crisis is vermeden, omdat de toezichthouders en overheden zowel in de VS als Zwitserland snel hebben gereageerd toen de problemen aan het licht kwamen. Toch blijft de bankensector kwetsbaar en volatiel. Als er één dominosteen valt, schuilt een risico van kredietschaarste en recessie om de hoek.” 

Voorzichtigheid blijft geboden

Voor dit jaar hadden de meeste macro-economen een recessie in de wereldwijde economie voorspeld. Verscheidene factoren liggen aan de oorsprong daarvan: het herstel in China verloopt moeizamer dan gedacht, de globale supply chain blijft haperen en de inflatie is nog niet onder controle. “De gevolgen blijken voorlopig mee te vallen. Er is reden tot enig optimisme. Zeker in België houdt de economie goed stand, het bbp zou dit jaar toch een groei halen van zowat 1%.”

Maar niettemin zijn er indicatoren die tot voorzichtigheid aanmanen. “Zo zien we een stijging in het aantal faillissementen. Door de oplopende rentes stijgen de financieringskosten. En in onze business van kredietverzekeringen merken we dat het aantal vragen tot verlenging van betaaltermijnen toeneemt. Ook het aantal schadegevallen als gevolg van wereldwijde economische vertraging stijgt”, stelt Devooght vast.

Uit een recente enquête van Atradius blijkt dat 55% van de ondervraagde bedrijven het voorbije jaar een handelskrediet hebben gevraagd aan leveranciers om liquiditeitsproblemen op korte termijn op te vangen. Die liquiditeitsproblemen zijn de voornaamste reden waarom facturen ook langer onbetaald blijven. De enquête bracht aan het licht dat B2B-facturen gemiddeld 47 dagen blijven openstaan na het versturen.

“Ook kredietverzekeringen, zoals die onder meer door Atradius worden aangeboden, verbeteren voor bedrijven de toegang tot financiering.”

Goede huisvaders anticiperen

Frederik Devooght: “Bedrijven moeten meer dan ooit aandacht besteden aan hun cashflow. Als een goede huisvader werken ze best verschillende scenario’s uit over hoe ze potentieel toekomstige problemen kunnen aanpakken. Wat kan de impact zijn van een bankencrisis? Wat als de oorlog in Oekraïne zou uitmonden in een groter inter­nationaal conflict? Waar zitten de zwakke plekken in mijn supply chain? Enzovoort. Wie anticipeert, zal altijd beter uit een crisis komen.”

Om cashflow en investeringsmogelijkheden op peil te houden, kunnen ondernemers ook hun financieringsbronnen diversifiëren. “Naast eigen middelen en bankkredieten zien we dat crowdfunding, peer-to-peer leningen en factoring als financieringsvorm steeds meer aan populariteit winnen. Ook kredietverzekeringen, zoals die onder meer door Atradius worden aangeboden, verbeteren voor bedrijven de toegang tot financiering.”

Een kredietverzekering beschermt bedrijven immers tegen het risico van wanbetaling door hun klanten. Als een klant niet kan betalen, compenseert de kredietverzekeraar het bedrijf voor het geleden verlies. “Het afsluiten van een kredietverzekering biedt meerdere voordelen: de klant beperkt zijn kredietrisico, verbetert zijn eigen kredietwaardigheid en scherpt zijn DSO (Days Sales Outstanding) aan. Bovendien kan het kredietverzekeringscontract als onderpand worden gegeven aan de bank of financiële instelling. Zeker voor kleinere ondernemingen levert dit interessantere rentetarieven voor financiering op”, weet Frederik Devooght.

Meer dan verzekeren

Atradius ziet zich als een partner voor wie wil groeien via (verre) export. Naast kredietverzekeringen en financieringsoplossingen, helpt het bedrijven ook om kredietwaardige prospecten te vinden. “Wij kunnen potentiële handelspartners aanleveren in om het even welke sector wereldwijd. Binnen de sector en het land naar keuze, weet onze klant via onze nieuwe tool Analyser dan dat hij met een gerust hart die bedrijven kan contacteren, aangezien ze positief beoordeeld zijn door onze experts.”

Tot slot lanceert de kredietverzekeraar binnenkort een digitaal platform voor customer service. “De meest gestelde vragen over kredietverzekering en financiering worden online via o.a. korte video’s beantwoord en zijn 24/7 beschikbaar. Hierdoor zullen we tijdens de kantooruren minder algemene vragen ontvangen en kunnen onze medewerkers sneller en meer in detail antwoorden op specifieke vragen en cases van klanten”, besluit Frederik Devooght.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten