In een tijdperk van aalvlugge technologische evolutie is er meer dan ooit nood aan partners die bedrijven helpen aan technologische totaaloplossingen op maat, die ze met een duidelijke visie op de toekomst in de markt zetten. Dat is precies de succesformule van Lab9 Pro: “Wie vandaag investeert in technologie, wil zeker kunnen zijn dat deze over 5 jaar nog steeds bruikbaar is.”
Lab9 is bij het grote publiek vooral bekend als een winkelketen voor Apple producten. “Onze B2B-afdeling, Lab9 Pro, is misschien minder bekend, maar is vandaag bezig aan een erg knap groeiverhaal. Daarmee volgen we de lijn van onze winkels”, opent Dirk De Boeck, Chief Commercial Officier bij Lab9 Pro. “Wij zijn een allround totaalpartner die klanten end-to-end omkadert bij het gebruik van het Apple ecosysteem. Het centrale uitgangspunt is de ervaring van de gebruiker. Wij geloven dat technologie er moet zijn om werkstress weg te nemen en om de mensen de ruimte te bieden zich te concentreren op hun eigen werk, eerder dan zich geremd te voelen door het gekozen informaticaplatform. Dit is eveneens inclusief alle mobiliteitstools.”
Het bedrijf ontwikkelt zeer doelgericht technologiepakketten op basis van de noden binnen bepaalde sectoren uit de bedrijfswereld, onder meer de grafische sector, de overheid en het onderwijs. “Voor die laatste hebben we samen met Apple bijvoorbeeld het concept van de ‘classroom of the future’ uitgedacht. Dit is een combinatie van mobiele toepassingen die samengaan in de context van een klaslokaal. Ze zijn gericht op het creëren van interactie tussen de leerlingen en leerkracht waarbij er een duidelijke didactische meerwaarde wordt behaald. Dit gaat over AR- en VR-technologie, maar evengoed over slimme borden en innovatief projectiemateriaal op de wanden, met gebruik van handheld mobiele Apple toestellen en zelfs VR-brillen.”
Deze oplossing toont niet alleen hoe het bedrijf de toekomst van het onderwijs ziet, maar illustreert ook de filosofie van de groep: de markt veroveren op basis van oplossingen die concrete meerwaarde betekenen. “Centrale troef hierin is het feit dat we hoofdzakelijk met één technologiebrand werken. Hierdoor werkt en integreert elk technisch element binnen 10 minuten na installatie en verlies je geen tijd bij het aan elkaar knopen van technologieën”, legt De Boeck uit.
Bovendien hanteert Apple dezelfde filosofie. “Ons partnership met Apple, sinds het begin van Lab9 meer dan 30 jaar geleden, is cruciaal voor ons succes. Als je oplossingen second rate zijn, werkt een gebruikers-centrale manier van werken op lange termijn niet”, klinkt het. “Wij kunnen een technologische roadmap voor de toekomst garanderen aan nieuwe en bestaande klanten. Wie vandaag investeert in technologie, wil zeker kunnen zijn dat deze over 5 jaar nog steeds bruikbaar is. Dat is een centrale verwachting bij heel wat beslissingsnemers vandaag, die wij probleemloos kunnen inwilligen.”
In de nabije toekomst wil Lab9 Pro nieuwe oplossingen in de markt zetten voor meer sectoren. “Daarom gaan we in het begin van het ontwikkelproces samenzitten met de captains of industry om te horen waar zij van wakker liggen. Een volgende sector waar we op deze manier een oplossing voor uitwerken, is de bouw, inclusief de wereld van de architecten. Dit zal nog dit jaar worden gelanceerd. We zijn ervan overtuigd dat vertrekken vanuit de ervaring van de gebruikers, de enige manier is om te overleven in de IT-wereld, die de komende jaren – vooral door de verdere uitrol van AI-toepassingen – nog drastisch zal wijzigen”, besluit De Boeck.