Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Christiaens neemt Esign over en gaat voortaan als Dynamate door het leven
Stichter Marc Christiaens in het gezelschap van Alexander Christiaens, Anton Luyten en Matthias Stevens van Esign en Olivier Christiaens: “We willen elkaar versterken door deze overname.”

Christiaens neemt Esign over en gaat voortaan als Dynamate door het leven

De West-Vlaamse IT-dienstverlener Christiaens beleeft een groeispurt. Met Esign realiseert het bedrijf al zijn derde overname sinds de instap van het investeringsfonds Sofindev in 2020. Tegelijk wordt een rebranding doorgevoerd: de bedrijfsnaam luidt voortaan Dynamate. 

IT-dienstverlener Christiaens breidt steeds verder uit. In december 2021 sloeg het bedrijf uit Zonnebeke de handen in elkaar met Harmonize IT, specialist in bedrijfssoftware voor de chemische sector. In september 2023 kwam sectorgenoot denk IT, gespecialiseerd in digitale transformatie, aan boord. En dit voorjaar volgde Esign, sinds vele jaren specialist in de implementatie van B2B en B2C e-commerce platformen, marktplaatsen, content management systemen, web en mobiele applicaties en digitale marketingoplossingen.

“Het is onze private equity partner Sofindev die het idee van gerichte acquisities heeft versterkt”, vertellen Alexander en Olivier Christiaens, de zonen van oprichter Marc Christiaens en zaakvoerders sinds 2005. “Wijzelf groeien organisch gemiddeld tien à vijftien procent per jaar. Zowel in omzet als in personeel. Maar we willen ook groeien via overnames. Groei in de diepte én in de breedte dus.” 

Een nieuwe, dynamische naam

Met deze derde overname op rij wijzigt het bedrijf ook zijn naam. De groep heet voortaan Dynamate. “Dit heeft ook te maken met toekomstige overnames”, vertelt Alexander Christiaens. “We hebben gemerkt dat het voor sommige ondernemers een drempel vormt om zich aan te sluiten bij een ander bedrijf als er een familienaam op kleeft.” 

“Ook transparantie speelt een rol”, vult Olivier aan. “Soms werken we met meerdere partijen van dezelfde groep onder een andere naam voor dezelfde klant. Een homogene branding is een stuk transparanter!” 

De naam Dynamate is een verwijzing naar Microsoft Dynamics 365 Business Central, het ERP-pakket dat we implementeren. “En ‘mate’ staat voor de partner die we voor al onze klanten in hun digitaliseringsprocessen willen zijn. Maar bovenal klinkt het gewoon goed en dynamisch”, aldus de zaakvoerders.

Olivier en Alexander Christiaens: “De bedrijven van de groep behouden hun eigen DNA en hun gespecialiseerde focus, maar we gaan wel nauwer samenwerken.”

Een match in aanbod en geografische spreiding

Bij een overname gaat Dynamate telkens op zoek naar een logische fit. Dat kan een sectorgenoot zijn die dezelfde producten implementeert, of net een andere oplossing aanbiedt die een logische uitbreiding is op het bestaande aanbod. “De hoofdreden van een overname is nooit een eenmalige groei op zich. Door de krachten te bundelen en het aanbod uit te breiden en te verdiepen, willen we vooral elkaar versterken en onze klanten nog vollediger ontzorgen”, aldus Olivier Christiaens. Verder speelt ook geografische spreiding een rol. “Wij opereren zelf in West-Vlaanderen. Via overnames in Gent willen we ook andere delen van Vlaanderen en België bedienen.”

Voor Dynamate is het ook belangrijk dat het management van de overgenomen bedrijven aan boord en betrokken blijft. Alexander Christiaens: “Het is niet onze ambitie de dagelijkse leiding van die organisaties op ons te nemen. De bedrijven van de groep behouden hun eigen DNA en hun gespecialiseerde focus, maar we gaan nauwer samenwerken om hun klanten nog beter te kunnen ondersteunen en hun medewerkers nog meer mogelijkheden te bieden om zich te ontwikkelen.”

Klanten en medewerkers voorop

“En uiteraard moet er ook een match zijn met de manier waarop organisaties duurzaam omgaan met hun medewerkers en hun klanten”, vertelt Olivier Christiaens. “Onze klanten zijn geen nummer, ook niet binnen de grotere organisatie. Alle zaakvoerders en alle medewerkers behouden een dichte relatie met de eindklant. We staan voor een zeer pragmatische aanpak. We denken mee en luisteren naar de noden van de klant. We willen de juiste oplossingen aanbieden op basis van wat de klant nodig heeft. En we komen de beloftes die tijdens de verkoopfase gemaakt zijn altijd na.” 

Wat is de ambitie voor de toekomst? Alexander Christiaens: “Verder blijven groeien volgens dezelfde waarden. Het moet echter voor iedereen prettig en beheersbaar blijven. De dienstverlening aan onze klanten staat voorop. En onze medewerkers zijn onze belangrijkste asset. Zij moeten zich blijven thuisvoelen in een familiale omgeving.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?