Het Oostkampse IT-bedrijf Centric breidt zijn dienstenaanbod verder uit. Vanuit zijn jarenlange ervaring met software en managed services voor de groothandel en retailsector, richt het voortaan ook zijn pijlen op kmo’s die worstelen met alle nieuwe ontwikkelingen. “Veel bedrijven zien door het bos de bomen niet meer. Als partij-onafhankelijke partner staan wij dan klaar om klaarheid te scheppen en voor hen een toekomstgerichte IT-omgeving te creëren”, stelt Geoffrey Vanderhaegen van Centric.
Vaker dan je op het eerste zicht zou denken, komen we in aanraking met een product van Centric, of het nu gaat om betalingen in de winkel of de stipte bezorging van een bestelling. Het bedrijf heeft namelijk heel wat IT-oplossingen die de brug slaan tussen online en offline shoppen. “Grote spelers zoals Carrefour, Casa, Duvel, Neuhaus, Trafic en Levi’s maken intussen gebruik van onze software en onze managed services om zowel de eindgebruiker als de consument een aangename winkelervaring te bieden. Daarbij bieden we ook software aan die in real-time heel wat relevante product- en voorraadinformatie bijhoudt”, verduidelijkt Geoffrey Vanderhaegen.
Die informatie is voor retailers en groothandelaars bijzonder waardevol. “De sectoren waarop wij focussen staan nooit stil en dus is het belangrijk om snel te kunnen schakelen. Gelukkig zijn we op dat vlak erg flexibel en staan we steeds klaar om in de bres te springen.” Veel van de oplossingen die Centric ontwikkelt, zijn ook interessant voor andere bedrijven, ongeacht de sector waarin ze actief zijn. “Elk bedrijf kampt in deze tijden immers wel met kortere leadtimes en toenemende complexiteit. Digitalisering en je wendbaar opstellen is dan ook een must.”
Heel vaak is de eerste stap in het digitaliseringsproces het vernieuwen van de boekhoudsoftware. “Op dat vlak hebben we een strategisch partnerschap met Odoo. Zij bieden een schaalbare oplossing die de meest complexe bedrijfsprocessen weet te stroomlijnen en te integreren in één systeem. Dat gaat van CRM tot boekhouding en van voorraadbeheer tot personeelszaken. Vooral het open source karakter is een grote troef, want dat laat makkelijker configuraties toe waardoor we nog meer op maat van de klant kunnen werken.”
Naast CRM- en ERP-implementaties biedt Centric zijn klanten ook heel wat andere IT-diensten aan. “We leven in een tijdperk van razendsnelle technologische ontwikkelingen en er komen zoveel nieuwigheden op onze klanten af, waardoor het vaak niet duidelijk is wie hen nu de meest kosteneffectieve oplossing biedt. Door eerst alle uitdagingen in kaart te brengen en op een objectieve wijze te onderzoeken welke IT-omgeving de verdere groei kan ondersteunen, lukt het ons om op al hun behoeften een antwoord te bieden.”
Zeker voor kmo’s die nog twijfelen om over te stappen naar de cloud is Centric de aangewezen partij. “Bedrijven hebben vandaag voornamelijk vragen over veiligheid- en privacykwesties, maar met de juiste maatregelen hoeft dat geen issue te zijn. Onze hostingdiensten zijn bijvoorbeeld voorzien van alle nodige beveiligingssystemen. Daarnaast brengen we voor onze klanten ook alle mogelijke risico’s in kaart en vergroten we, via training op maat, de bewustwording bij het personeel.” Risico’s 100% uitsluiten is onmogelijk, maar dat mag geen argument zijn om investeringen uit te stellen. “Een moderne IT-infrastructuur leidt immers altijd tot betere prestaties en zorgt voor een werkomgeving waar je personeel beter met elkaar kan samenwerken en communiceren.”
Van front-end tot back-end, van hardware tot software, van advies tot installatie, Centric wil met zijn oplossingen voortaan elk bedrijf op IT-vlak ontzorgen. “We zijn geëvolueerd naar een onestopshop en om onze al onze diensten sterker in de markt te zetten, hebben we heel wat nieuwe mensen met specifieke marketing- en saleservaring aan boord gehaald. Dat moet ons helpen om ons marktaandeel te vergroten, zowel in het binnen- als het buitenland”, besluit Geoffrey Vanderhaegen.