De bouwonderneming Govaere bouwde de voorbije decennia een sterke reputatie op. Het familiebedrijf, dat vanuit Kuurne opereert, is voornamelijk actief in West- en Oost-Vlaanderen. Het dankt zijn groeiparcours aan een duidelijke focus op de eigen sterktes, gekoppeld aan een doelbewuste optimalisatie van zijn processen en bedrijfsstructuur: “Door slimmer te werken daalt de doorlooptijd en ook de kostprijs voor onze klanten.”
Het verhaal van de bouwonderneming Govaere gaat ver terug in de tijd. Al in 1921 gebruikte overgrootvader Leon de familienaam voor zijn eigen bouwonderneming. “De huidige entiteit bestaat in feite sinds 1990. Momenteel staan mijn broer Henri en ikzelf, de vierde generatie, aan het hoofd”, vertelt bedrijfsleider Pierre Govaere met enige trots. “Wij zijn intussen een sterk uitgebouwd aannemersbedrijf dat zich specialiseert in de bouw van kantoorgebouwen en appartementen. Meestal werken we in opdracht van projectontwikkelaars of bedrijven die een beroep doen op ons voor de bouw van hun nieuw kantoorgebouw.”
Sinds de huidige generatie instapte, maakte het bedrijf een sterke evolutie door. “Daar waar we vroeger veelal enkel de ruwbouw deden, doen we sinds een aantal jaar ook heel wat sleutel-op-de-deurprojecten”, aldus Govaere. “Omdat we ons net onderscheiden door onze technische bagage en expertise in ruwbouw, spelen we deze troef echter nog steeds duidelijk uit. Dat verklaart ook waarom we bewust opteren voor de complexere bouwprojecten.”
Om die complexiteit tot een goed einde te brengen, wordt er tijdens bouwprojecten nauw en transparant samengewerkt met het bouwteam. “Bij onverwachte obstakels kunnen we meteen schakelen en komen we, geruggesteund door onze ruime kennis, met een alternatieve en kwalitatieve oplossing. Die duurzame relaties met klanten willen we absoluut behouden. Net zoals onze relaties met onze medewerkers, leveranciers en onderaannemers.”
Ook de bedrijfsstructuur onderging de voorbije jaren een heuse make-over. De medewerkers werden daar rechtstreeks bij betrokken. “Onder de noemer ‘slimmer werken’ hebben we voor elk van onze procesflows een verbeterteam samengesteld. Zij hebben voor ieder aspect, gaande van bijvoorbeeld de offerteaanvragen tot het commerciële luik, verbeterpunten aangebracht. Die zijn dan zo goed mogelijk aangepakt. Op deze manier hebben we onze processen gevoelig verkort en kunnen we de doorlooptijd, en dus ook de kostprijs, van een project inkorten. Dat komt de eindklant uiteraard ten goede. Ook de overschakeling naar een ERP-pakket op maat past volledig in deze filosofie.”
Dat deze transitie met succes werd doorlopen, bewijzen de recente realisaties op het terrein. “Zo hebben we onlangs een sleutel-op-de-deur-project opgeleverd van 180 studentenkamers in Kortrijk. Het werd gerealiseerd binnen een termijn van 15 maanden. Daarnaast zien we dat heel wat bouwheren waarmee we samenwerken opnieuw een beroep doen op ons voor hun volgende projecten. Vandaag realiseren we zelfs iets meer dan de helft van onze projecten voor recurrente klanten. Dat is een sterke blijk van vertrouwen die tevens voor continuïteit zorgt, wat fijn is voor onze mensen.”
Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het familiebedrijf vol vertrouwen naar de toekomst kijkt. “Om te kunnen blijven inspelen op de constant veranderende marktomstandigheden hebben we onze calculatiecapaciteit verdubbeld. Hierdoor zijn we in staat om veel meer prijsaanvragen op te starten en dus vergroten we onze kans op nieuwe potentiële klanten. Daarnaast willen ook de komende jaren de speerpunten van onze bestaande manier van werken, namelijk een open communicatie, transparantie over mogelijke pijnpunten en het zo correct mogelijk nakomen van gemaakte afspraken, blijven behouden. We willen ieder project met trots kunnen afleveren met oog voor de vier belangrijkste parameters van een werf: kwaliteit, planning, veiligheid en budget”, besluit Pierre Govaere.