Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
“We zijn matchmakers, die zowel talent als bedrijven vooruithelpen”

“We zijn matchmakers, die zowel talent als bedrijven vooruithelpen”

Veel ondernemingen blijven moeite hebben om geschikt personeel te vinden. Zeker de maakindustrie voelt de krapte op de arbeidsmarkt enorm. Een aanpak op maat dringt zich meer dan ooit op. Net daarin wil de nieuwe hr-dienstverlener Yellow Circle zich onderscheiden. De startup is ontstaan uit STAS, Europees marktleider in zelflossers en kippers, en zelf een maakbedrijf dat actief rekruteert. Yellow Circle maakt een vliegende start en lanceert meteen de wedstrijd Learn4Life waarbij 20.000 euro aan opleidingsbudget te winnen valt.

De maakindustrie hoort bij de sectoren met de grootste tewerkstelling in ons land. Vele kmo’s uit de industrie blijven groeien en vinden maar moeilijk personeel. Daar wil Yellow Circle, de nieuwe spin-off van het Waregemse STAS, iets aan doen. “Als geen ander weten we dat de kracht van de maakindustrie schuilt in de mensen die haar vormgeven. Dat zien we dagelijks op onze werkvloer, waar een mensgerichte aanpak mee het succes bepaalt. De ervaringen die we hebben opgedaan en onze expertise willen we nu ook met andere bedrijven delen”, stelt directeur Pieter-Jan De Man.

STAS is daarbij niet aan zijn proefstuk toe. Met Squadron Digital en Squadron Motion telt het al twee dochterondernemingen die industriële kmo’s helpen bij hun digitale transformatie en lasautomatiseringsprojecten. “Met Yellow Circle slaan we een nieuwe richting in, waarbij we ons richten op het bouwen van een sterke bedrijfscultuur en duurzame Human Capital-strategieën. We geloven immers dat maakbedrijven pas echt succesvol kunnen zijn wanneer medewerkers de ruimte krijgen om hun talenten volledig te benutten binnen een cultuur die hen aanspreekt. Door zowel in te spelen op de behoeften van talenten als de doelstelling van bedrijven is het onze ambitie om onze sector nog sterker en innovatiever te maken.”

Unieke aanpak voor de maakindustrie

Yellow Circle wil niet het zoveelste hr-kantoor zijn en onderscheidt zich met zijn alomvattende talentaanpak. “Veel kantoren in onze branche richten zich enkel op rekrutering. Maar dat is te beperkt om het verschil in onze sector te kunnen maken, waar het talent niet voor het grijpen ligt”, verklaart human capital expert Emma Coussé. “Wij gaan dus verder en breder. Zo hebben we ook aandacht voor talentontwikkeling en cultuur- en strategieoptimalisatie. We geloven dat hierdoor echt duurzame resultaten kunnen worden geboekt, die zowel individuele carrières als de organisatie zelf versterken.”

Yellow Circle wordt alvast de eerste hr-dienstverlener in Vlaanderen die zich specifiek op de maakindustrie richt. “Daarin zijn we uniek. We combineren de knowhow van STAS met experts die ruime ervaring hebben in de sector, waardoor we de maakindustrie beter dan wie ook begrijpen”, gaat human capital expert Kelly Wittouck verder.

“Deze aanpak stelt ons enerzijds in staat om talenten te vinden die niet alleen technisch bekwaam zijn, maar ook de passie en creativiteit hebben om innovatie en vakmanschap in de maakindustrie te bevorderen. Anderzijds willen we via onze andere oplossingen ook toegevoegde waarde creëren voor de bedrijven zelf en de sector in zijn geheel erop vooruithelpen.”

Door een community van professionals op te zetten waarbinnen initiatieven worden georganiseerd die kennisdeling stimuleren hoopt Yellow Circle die ambitie daadwerkelijk te kunnen waarmaken. “We plannen onder meer inspiratiedagen waarbij we deelnemers inzichten geven die ze dan mee kunnen nemen naar de eigen werkpraktijk. Daarnaast gaan we ook zelf blogs met best practices produceren. Net door in dialoog te gaan met bedrijven hopen we een collectieve bron aan informatie en een omgeving van wederzijds leren en professionele groei te creëren.”

Learn4Life

De eerste stap in het verhaal is Yellow Circle zelf op de kaart zetten. “We kunnen bouwen op het brede netwerk van STAS, dat ook tot Factory of the Future werd uitgeroepen. Maar we willen nog verder gaan en mikken ook resoluut op potentiële kandidaten en medewerkers uit de sector”, vult human capital expert Stephanie Verbeke verder aan.

Yellow Circle lanceert ook ‘Learn4Life’, een wedstrijd waarbij mensen die een carrièreswitch naar de maakindustrie overwegen kans maken op een opleidingsbudget van maar liefst 20.000 euro. “We willen iedereen warm maken om de stap te zetten, want de sector heeft zoveel te bieden. Opleiding is daarin cruciaal, zowel voor nieuwe als voor huidige medewerkers.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?