De varkenssector heeft een eerder traditioneel imago, maar toch wordt ook in deze sector volop geïnnoveerd. Dat bewijst ook het familiebedrijf Danis uit Koolskamp. Op Meatexpo lanceert het een nieuw en duurzaam concept voor varkensvlees. “We brengen varkensvlees met de kleinste CO2-voetafdruk op de markt, omdat we een steentje willen bijdragen aan een beter klimaat. Tegelijk we met onze innovaties de slager compleet ontzorgen, van zaadje tot karbonade”, stelt zaakvoerder Stefaan Lambrecht.
Danis is een van de toonaangevende spelers binnen de varkenssector in België. Al drie generaties lang kweekt dit West-Vlaamse familiebedrijf varkens met respect voor mens, dier en milieu. Tegelijk ontwikkelt, produceert en optimaliseert het zijn eigen veevoeder. Met vernieuwende concepten wil het bedrijf een toonbeeld zijn van moderne, kwalitatieve varkenskweek met oog voor duurzaamheid. Al is dat in deze tijden niet eenvoudig.
Stefaan Lambrecht: “De sector heeft een zware periode achter de rug. Zo waren er exportbeperkingen omwille van de Afrikaanse varkenspest, waardoor de varkensprijzen gekelderd zijn. En door de coronacrisis en de kwakkelzomer werd er minder varkensvlees verkocht.”
Vandaag lanceert Danis een nieuw vleesconcept, dat 100% traceerbaar is en een zeer lage CO2-uitstoot heeft. “Traditioneel bestaat veevoeder voor meer dan 60% uit granen, bestemd voor menselijke consumptie, waarbij steeds meer reststromen uit de voedingssector worden opgenomen. Wij zijn er nu in geslaagd om extra reststromen uit de menselijke voeding op te waarderen tot een grondstof die de granen in het traditionele varkensvoeder vervangt. Op die manier evolueren we naar een volledig circulair voeder.”
Danis werkt hiervoor samen met de Nederlandse mengvoederfabrikant Nijsen Company. En de eerste resultaten zijn veelbelovend. “Dankzij deze innovatieve aanpak vermijden we verspilling en verlagen we de CO2-uitstoot, zonder in te boeten op de nutritionele waarde van het varkensvoeder. We hebben er anderhalf jaar lang meer dan 500 varkens per week mee gekweekt. En uit analyses blijkt dat deze varkens 30% minder CO2 uitstoten. Dit kunnen we zelfs nog optrekken naar 50%.”
De productie van maatschappelijk verantwoord voedsel staat centraal in de missie van Danis. En alle ontwikkelingen binnen het bedrijf staan in het licht van deze doelstelling. “Even vaak leiden ze tot betere producten, die voor meer efficiëntie zorgen. Een goed voorbeeld daarvan is ons nieuw gamma, waarbij we met kant-en-klare stukken vlees slagers compleet gaan ontzorgen. In tijden waarin steeds minder mensen voor de job kiezen, is dit een verademing. De vrijgekomen tijd kunnen slagers dan bijvoorbeeld gebruiken om klanten nog beter te adviseren en te bedienen.”
Het nieuwe EasyMeat-gamma is alvast een voorbeeld van hoe samenwerking tussen diverse stakeholders tot innovaties in de sector leidt. “Door telkens opnieuw elke stap in ons productieproces te evalueren kunnen we de volledige keten optimaliseren. Daarbij stellen we een betere vleeskwaliteit, klimaat en meer dierenwelzijn voorop. Niet alleen in het belang van het dier, maar zeker ook in het belang van de consument. Immers, in een stuk vlees van een gezond, stressvrij dier, zit meer smaak. Dat proef je meteen. Op deze ingeslagen weg willen we nu verder gaan. We willen mee bijdragen om de sector een duurzamer en positief imago te geven”, aldus Stefaan Lambrecht van Danis.