Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Opleiden is het nieuwe rekruteren
Ilse Verthé en Karel Moestermans: “Veel bedrijven doen beroep op CVO Creo en ROC voor taalcoaching.”

Opleiden is het nieuwe rekruteren

Contractonderwijs biedt oplossingen op maat voor bedrijven

Op de Bedrijvencontactdagen in Kortrijk vindt u CVO Creo op de stand van zusterorganisatie ROC, het regionaal opleidingscentrum in Roeselare. Samen zetten ze het contractonderwijs in de kijker. Karel Moestermans van het Centrum voor Volwassenenonderwijs Creo in Roeselare: “Ik hou meer van de omschrijving ‘centrum voor levenslang leren’. Die vlag dekt beter de lading en omschrijft de nood waar wij een antwoord op formuleren: de krapte op de arbeidsmarkt en de voortdurende nood aan opleiding en bijscholing, levenslang.” 

“De tijd dat we afstudeerden en ons de rest van ons leven konden beroepen op onze opleiding of academische graad is voorbij”, zegt Karel Moestermans, directeur algemeen beleid van CVO Crea. “We zullen ons voortdurend moeten bijscholen, op verschillende domeinen. Dat is pure noodzaak, willen we tegemoetkomen aan de noden van de arbeidsmarkt.” 

De gaten dichtrijden

Opleiden is het nieuwe rekruteren, is zijn motto. “Dat horen we ook bij onze klanten. Vroeger werd er aangeworven bij een 100% match tussen de competenties van de werknemer en de noden van de werkvloer. Nu stelt men zich tevreden met een minder goeie match en gaat men de ontbrekende competenties intern verder aanscherpen via extra opleiding.”

Volgens Karel Moestermans kan het volwassenenonderwijs daarin een grote rol spelen. “Een sollicitant voldoet bijvoorbeeld aan de belangrijkste jobvereisten, maar heeft geen ervaring met de bediening van een bepaald type machine, beheerst een taal niet voldoende of is niet helemaal mee met de digitalisering. Via concrete opleidingen proberen we die gaten dicht te rijden.” 

CVO Creo biedt opleidingen binnen het reguliere kader van het onderwijs, maar ook via contractonderwijs samen met het regionaal opleidingscentrum ROC.

U vraagt, wij leiden op

“Dat doen we enerzijds via de vele opleidingen die Creo biedt binnen het reguliere kader van het onderwijs. En anderzijds via het goed uitgebouwde contractonderwijs dat we aanbieden samen met het regionaal opleidingscentrum (ROC). Hiermee kunnen we inspelen op zeer specifieke en concrete vragen van bedrijven. We hebben de nodige expertise in huis. Via contractonderwijs kunnen ook bedrijven profiteren van hun knowhow en ervaring. Zo profileren Creo en ROC zich als een echte partner
voor ­ondernemingen.” 

“De arbeidsmarkt staat in brand”, zegt ­Moestermans. “Er is een grote nood aan vooral technische profielen. Bij ons kunnen bedrijven terecht om mensen snel en goed op te leiden tot het juiste profiel.”

Alert en relevant

Binnen het contractonderwijs dat Creo aanbiedt samen met het ROC gaan de meeste opleidingen over veiligheid en logistiek. Bedrijven die hier regelmatig gebruik van maken zijn grote namen zoals Paulig, Alpro en Bekaert. Maar in het klantenbestand zitten net zo goed kleinere kmo’s. “Het gaat om grote en kleinere organisaties die via levenslang leren hun mensen alert en hun onderneming relevant willen houden”, zegt Ilse Verthé, directeur opleidingen binnen het ROC.

Een bijkomend voordeel van contractonderwijs is dat bedrijven sneller kunnen inspelen op nieuwe trends en ontwikkelingen, via een gerichte opleiding op maat. Creo en ROC bieden maatwerk volgens de behoeften van de klant. “Dat kunnen korte en intensieve opleidingen zijn”, vertelt Ilse Verthé, “zoals bijvoorbeeld het begrijpen van een instructiekaart bij een nieuw toestel. Maar ook meer structurele opleidingen in het bedrijf rond bijvoorbeeld het belang van veiligheid en EHBO.”

Veel bedrijven doen beroep op Creo en ROC voor taalcoaching. Het gaat dan over Nederlands op de werkvloer, maar net zo goed over de beheersing van andere Europese talen voor contact met buitenlandse klanten. 

“Bedrijven vragen ons ook om trainingen te voorzien rond leidinggeven, hr, empathie en coaching. De sociale vaardigheden van de 21e eeuw. Onderschat nooit het belang van sterke communicatie voor het succes van een onderneming!”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?