Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Nieuwe vorm van jongereninspraak via gaming blijkt een succes
De interactieve game Bruggebaas werd enthousiast onthaald door de Brugse jongeren.

Nieuwe vorm van jongereninspraak via gaming blijkt een succes

“Dit moet de maatstaf worden voor jongerenparticipatie”

Hoe kunnen we kinderen en jongeren meer inspraak geven? Het is een uitdaging waar veel lokale beleidsmakers zich vragen over stellen. Op verzoek van de Stad Brugge ontwikkelde het digital agency Bits of Love samen met hogeschool VIVES daarom een interactieve game, die een online bevraging omvat over hoe Brugse kinderen en jongeren hun stad ervaren. En dat bleek een succes, want meer dan 80% van de 12-jarige Brugse scholieren vulden de bevraging “Bruggebaas” in. 

Veel steden en gemeenten worstelen vandaag met de vraag hoe ze jongeren kunnen bereiken en betrekken bij het beleid. Ook voor de Stad Brugge, die kindvriendelijkste stad wil worden, is het een uitdaging. Met Bruggebaas vond ze een oplossing om de inspraak op een vernieuwende manier te organiseren. “Met dit project kunnen kinderen en jongeren op een leuke en speelse manier aangeven waar ze wakker van liggen en wat ze zouden veranderen als zij zelf de baas zouden zijn. We geven hen een megafoon die hun stem tot in het stadhuis laat klinken”, stelt Jessica ­Kellner van Bits of Love, het digital agency dat het online platform heeft ontwikkeld.

Jessica Kellner (Bits of Love): “De game sluit naadloos aan bij de leefwereld van de jongeren.”

Een inclusief verhaal

Voor de bevraging werd nauw samengewerkt met het expertisecentrum sociale innovatie van hogeschool VIVES. “Door het bundelen van onze krachten kwamen we tot een bevraging die echt aansluit bij de leefwereld van de jongeren. Daarbij werden ze al in het voortraject betrokken, zodat zij konden aangeven welke thema’s ze belangrijk vonden. Wij zorgden dan weer voor de vertaling naar een aantrekkelijke game, die ook voldoende inclusief was, om een zo groot mogelijke doelgroep te boeien.”

Dankzij deze laagdrempelige aanpak is Bruggebaas uiteindelijk uitgegroeid tot een succesverhaal. “Op een jaar tijd heeft meer dan 80% van alle Brugse 12-jarigen de bevraging ingevuld. Een onverhoopt succes. Bij de 18-jarigen ligt het cijfer lager, maar is een respons van 60% ook een sterk resultaat”, vervolgt Jessica. “De stad zal nu samen met de onderzoekers de data interpreteren om vervolgens het beleid nog meer op de verwachtingen van jongeren af te stemmen.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?