Op 27 en 28 april wordt de achttiende editie van de Bedrijvencontactdagen georganiseerd. De vorige editie dateert van 2019, toen er van corona nog geen sprake was. Organisator Kortrijk Xpo moest het daaropvolgende jaar door een zure appel bijten. Nu is er eindelijk beterschap in zicht. “Ik ben hoopvol en merk enorm veel enthousiasme bij onze exposanten. Het vertrouwen lijkt volledig hersteld”, stelt Pieter Desmet, directeur Fairs & Events van Kortrijk Xpo.
De Bedrijvencontactdagen is zowat het grootste B2B-event van België. De beurs wordt tweejaarlijks georganiseerd en biedt bedrijven uit zowel de industrie, toelevering, klein- en groothandel, transport als de bouw- en dienstensector een platform om te netwerken en nieuwe businessopportuniteiten aan te boren. Maar liefst 600 exposanten uit West- en Oost-Vlaanderen kunnen er hun innovaties aan de buitenwereld tonen.
Pieter Desmet: “De interesse in onze Bedrijvencontactdagen is doorheen de jaren stelselmatig gegroeid. Met een beproefd concept, een betaalbare all-in formule, spreken we zowel corporates als kmo’s aan. Het succes hebben we vooral te danken aan onze sterke lokale verankering. Zo mikken we enkel op bedrijven uit de regio, want anders schiet het contact zijn doel voorbij. Bovendien kunnen bezoekers op één dag alle standen ontdekken.”
De editie van december 2019 was alvast de succesvolste ooit, met maar liefst 16.000 bezoekers. “Enkele maanden later brak dan de coronapandemie uit. De impact voor de sector was enorm en ook Kortrijk Xpo ging door een moeilijke periode. Toch bleven we events organiseren, vooral in hybride vorm. Het was voor ons een leerrijke periode, maar nu kunnen we ons eindelijk terug focussen op onze core business: beurzen organiseren en mensen bij elkaar brengen.”
Mochten de coronamaatregelen nog strenger worden, is Kortrijk Xpo voorbereid. “We kunnen bijvoorbeeld bijkomende hallen openen of de bezoekers spreiden in tijd. Een hybride vorm is echter geen optie, daarvoor is het netwerkaspect te belangrijk. Andere beurzen, met bijvoorbeeld meer lezingen op het programma, kunnen wel in die vorm plaatsvinden. De digitale tools zijn er nu eenmaal en moeten we ook optimaal inzetten. Alleen, vrijwel iedereen is het er over eens dat fysieke aanwezigheid wel de beste ervaring en beleving geeft”, stelt Pieter.
Het publiek wil op een beurs een product voelen en van nabij bekijken. “Daarvoor komen ze af, ook uit het buitenland. Dat internationale publiek is weliswaar door corona weggevallen, maar dit biedt dan weer opportuniteiten voor lokale spelers. Bedrijven richten zich ook steeds meer op die lokale partijen om samenwerkingen aan te gaan. De Bedrijvencontactdagen bieden dan de mogelijkheid om
cross-sectoraal aan zulke kruisbestuiving te doen. Op die manier geven we de lokale economie ook een boost.”
Het enthousiasme van de exposanten voor de komende editie is alvast groot. En de succesformule van de Bedrijvencontactdagen wil Kortrijk Xpo nu ook uitrollen in andere provincies. “We hebben een eerste editie in Antwerpen en Limburg achter de rug en we merken dat ook daar de interesse groot is. Ondernemers laten zich immers graag inspireren en zijn steeds op zoek naar partners in hun nabije omgeving die hen kunnen versterken. Voor elke kmo of corporate bieden de Bedrijvencontactdagen het juiste kader om een match te vinden”, besluit Pieter Desmet.
De Bedrijvencontactdagen vinden plaats op 27 en 28 april. Meer info: www.bedrijvencontactdagen.be.