Een podcast die op zoek gaat naar wat het betekent om een familiebedrijf te zijn. Of beter: een podcast die familiebedrijven inspireert op hun pad naar professionalisering. Dat is de doelstelling van de reeks Family Business, die GUBERNA en the content company lanceren. “Familiebedrijven hebben de tijdsgeest mee: ze zijn eigenlijk tegelijk musea en laboratoria van ondernemerschap.”
Zowat 7 op 10 ondernemingen in ons land zijn familiale ondernemingen. Zij vormen dus zonder overdrijven de ruggengraat van ons economisch weefsel. Maar, waarin onderscheiden zulke ondernemingen zich van andere bedrijven? Waarom is de tijdgeest vandaag zo gunstig gezind naar familiebedrijven? En vooral: hoe kunnen familiebedrijven hun specifieke kenmerken gebruiken om tot een goede governance te komen? In de podcastreeks Family Business, een productie van the content company in samenwerking met GUBERNA, gaat journalist Bavo Boutsen op zoek naar een antwoord op al deze vragen.
Voor deze nieuwe podcastreeks ging hij langs bij de familiale bestuurders van Spaas Kaarsen, Camino Groep, Libeert Belgian Chocolate Creators en IJsfabriek Strombeek. Stuk voor stuk familiebedrijven met een historiek en waar de bedrijfsleiders-familianten doelbewust het familiebedrijf verder willen uitbouwen op de fundamenten die door hun voorouders werden gelegd. Voorts geeft Liesbeth De Ridder duiding. Zij staat aan het hoofd van het Centre for Family Business Governance van GUBERNA, het Instituut voor Bestuurders.
In de eerste aflevering “Familiebedrijven, kinderen van hun tijd” komen de typische kenmerken van familiebedrijven aan bod en waarom die nauwe aansluiten bij de huidige tijdsgeest, waarin duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen opgang maken. “Uiteraard zijn ook wij gericht op aandeelhouderswaarde, maar voor familiebedrijven is dat niet enkel een financiële parameter. We zijn dus ook bezig met hoe we gepercipieerd worden in de markt en denken over generaties heen. Vandaag doen steeds meer bedrijven dat”, getuigt Joost Callens, CEO van de Camino Groep, een bouwbedrijf en familiale onderneming van de tweede generatie.
Elke aflevering van de reeks focust op een specifiek thema. In de volgende episodes, die de komende weken zullen worden gelanceerd via de kanalen van GUBERNA, wordt er bijvoorbeeld dieper ingegaan op successies binnen familiebedrijven, de bouwstenen van een familiale bedrijfsstructuur en de (meer-)waarde van het verleden voor een familiale onderneming. Zo komt de luisteraar onder meer te weten hoe de familiecharters van de families Callens, Spaas en Libeert zijn opgesteld en waarom dit traject zo waardevol is, maar evengoed waarom ondernemerschap niet alleen spreekwoordelijk, maar ook letterlijk in het DNA van familiale ondernemers zit.
De podcastreeks “Family Business” toont aan waarom familiebedrijven krachtige instrumenten zijn voor onze economie en hoe de troeven kunnen worden uitgespeeld om tot een goed functionerende governance te komen. “Met deze reeks stellen we rolmodellen in de kijker, die belangrijke thema’s inzake goed bestuur van een familiebedrijf ter harte nemen. Ze kan dan ook andere familiebedrijven en de jongere generatie in zulke ondernemingen inspireren om er ook mee aan de slag te gaan”, vat familiebedrijf-experte Liesbeth De Ridder het doel samen.
“Met the content company zijn we al jaren thuis in de wereld van Vlaamse familiebedrijven. We ontmoeten geregeld familiale ondernemers en telkens weer zijn we onder de indruk van hun passie, gedrevenheid en veerkracht. We vonden dan ook dat hun boeiende verhalen in een podcast thuis hoorden. Daarom nemen we samen met GUBERNA het initiatief voor de reeks ‘Family Business’. We zijn ervan overtuigd dat deze podcasts voor velen een bron van inspiratie kunnen zijn”, besluit Björn Crul, bestuurder van the content company.
De podcastreeks kunt u beluisteren via https://www.buzzsprout.com/2095619 en via Spotify: https://open.spotify.com/show/64nQ5SGS32HXqjyiSj8g97.