Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Drukkerij Pattyn viert 85ste verjaardag
De familiale drukkerij geeft ook zelf twee magazines uit.

Drukkerij Pattyn viert 85ste verjaardag

“Print is sexy en dat zal ook zo blijven”

Hoewel het gedrukte woord de afgelopen jaren meermaals dood werd verklaard, is print vandaag meer dan ooit springlevend. Drukkerij Pattyn, een familiebedrijf van de vierde generatie uit Veurne, koppelt jarenlange expertise aan een grote innovatiedrang en kijkt dan ook vol overtuiging naar de toekomst.

Wie op zoek is naar een partner voor het drukken van brochures, magazines, kaarten of boeken, kan al sinds 1938 terecht bij Drukkerij Pattyn. “Wij drukken eigenlijk alles wat een bedrijf of organisatie maar kan nodig hebben. You name it, we print it”, legt bedrijfs­leider Michel Pattyn uit. “Ons klantenbestand is dan ook divers, gaande van lokale overheden tot uitgeverijen en bedrijven uit de ­maakindustrie.”

Bedrijfsleider Michel Pattyn schuwde de voorbije jaren de investeringen niet.

Grote vernieuwingsdrang 

Die spreiding zorgde ervoor dat het bedrijf zich de afgelopen jaren meer dan staande kon houden. Terwijl veel concurrenten er niet in slaagden om een passend antwoord te bieden op de veranderende marktvraag en daardoor verdwenen, verstevigde Pattyn net zijn positie. “Wat ons uniek maakt, is het feit dat wij het hele productieproces, tot en met het bindwerk en de afwerking, onder één dak verenigen”, gaat Michel verder. “Omdat we niets uitbesteden, kunnen we steeds een correcte prijs aanbieden en bestaat er nooit onzekerheid over onze ­levertermijn.”

Daarnaast zet het familiebedrijf de jongste jaren hard in op innovatie en verduurzaming. “Zo hebben we waar mogelijk onze werking geautomatiseerd, bijvoorbeeld in onze hoogtechnologische bindstraat”, stelt Michel. “Ook hebben we resoluut de kaart van duurzaamheid getrokken. Zo is al het papier dat we gebruiken, zo’n 1400 ton per jaar, honderd procent gerecycleerd en hebben we al meer dan 10 jaar zonnepanelen op het dak. Die vertalen zich in een lagere elektriciteitsfactuur, waardoor we uiteraard ook scherpere prijzen kunnen bieden.”

Dochters Zoë en Manou stapten overtuigd mee in het familiebedrijf.

Vierde generatie 

Bovendien is de toekomst van dit familiebedrijf verzekerd, want sinds anderhalf jaar zijn dochters Manou en Zoë in de zaak gestapt. “Ook mijn echtgenote maakt deel uit van het bedrijf. Dus wie belt, krijgt 8 van de 10 keer een Pattyn aan de lijn. Die herkenbaarheid en kleinschaligheid valt in de smaak, omdat het ons toelaat om zeer flexibel te zijn. In de uitgeverswereld, die gekenmerkt wordt door heel wat lastminute-wijzigingen, is dit een vereiste”, legt hij uit.

Dat de jongste generatie er bewust voor kiest om in het bedrijf te stappen, toont volgens Michel aan dat er een groot geloof is in de toekomst van hun product. “Tijdens de coronaperiode hebben we doelbewust geïnvesteerd in vernieuwing, omdat we overtuigd zijn dat er een nieuw tijdperk zit aan te komen. Na enkele moeilijkere jaren is print vandaag terug sexy en dat zal ook zo blijven. Voor gedrukte woorden in tijdschrift of boek zal er altijd een markt zijn”, klinkt het. 

Het familiebedrijf, dat ook zelf twee bladen uitgeeft, De Zeeparel en Westkust Magazine, viert dit jaar zijn 85ste verjaardag. Het wil dit positieve momentum verzilveren door zich meer te richten op de bedrijfsmarkt. “Onze allereerste focus was destijds horecadrukwerk. Toen die markt zo goed als volledig wegviel, zijn we ons meer gaan richten op de B2B-markt. Ook vandaag geloven we dat hier nog heel wat onontgonnen potentieel zit, al zullen we ons familiaal karakter nooit verloochenen”, besluit Pattyn ambitieus.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?