Jan Desmet over zijn Flandrien Kaas, hoe Gouda plots in West-Vlaanderen kwam te liggen, en de hoverboard van Wim Opbrouck.
Jan Desmet is een derde-generatie ondernemer die in de voetsporen van zijn ouders en grootouders trad. Zij hadden met Triporteur een succesvolle groothandel en distributeur van kaas opgebouwd. Binnen de 24 uur beleverde Triporteur meer dan 800 soorten kaas bij de lokale winkeliers verspreid over het hele land. Een succesverhaal.
Tot plots de grote retailers de markt grondig kwamen verstoren. De tussenhandel (zoals Triporteur) werd stilaan weggeknepen. De grote supermarkten kochten rechtstreeks bij de fabrikant. Er restte Jan Desmet weinig keuze: hij moest een eigen product hebben. En het moest beter zijn dan alle andere. Een eigen Gouda Kaas? Met de naam Flandrien? Over lef gesproken…
Maar Jan Desmet had niet alleen lef, hij was ook slim. Zo slim dat hij al snel inzag dat er mensen waren die op vlak van kaasambacht nog veel slimmer waren dan hijzelf.
Hij investeerde dan ook niet alleen in machines, maar ook in mensen. Kennis. Ervaring. Het resultaat was indrukwekkend. Bij hun allereerste deelname aan de prestigieuze en gerenommeerde World Cheese Awards kaapten hij en zijn team met hun Flandrien Kaas de hoofdprijs in de categorie Gouda Kaas weg. De Nederlandse kaasproducenten waren in shock.
Het verhaal van Flandrien Kaas is een schoolvoorbeeld van hoe je van een bedreiging (overbodige tussenhandel) een kans maakt (uniek eigen kaasmerk)
En dan is er natuurlijk nog dit prachtig bedrijfsfilmpje waar geen reclamebureau aan te pas kwam. Enkel en alleen het creatieve en artistieke brein van Wim Opbrouck. Noem het gerust een kortfilm. Let op het heerlijke lijnenspel, de kadrering en de choreografie. Net als de Flandrien Kaas… om van te smullen.