Het gaat snoeihard voor marketing- en communicatiebureau KIXX uit Loppem bij Brugge. Op een snelle maar doordachte manier legde Mark Caelenberghe de puzzel voor zijn fullservicebureau. Dankzij deze visie groeide KIXX nu al tot een veertigtal mensen, die zich gooien voor strategie, digitale marketing, creatieve vormgeving, content en webdesign.
In 2008 startte Mark Caelenberghe in Wingene het marketing- en communicatiebureau KIXX. “Na drie jaar kwam er een eerste medewerker en verhuisden we naar een kantoor in Beveren-Roeselare. De achtste medewerker in 2017 was het sein om uit te breiden naar onze huidige kantoren in Loppem, vlak bij de afrit Brugge van de E40. Begin 2019 startten we met ex-medewerker Nicolas Buysschaert de zelfstandige business unit Digital KIXX. Daarna volgden de overname van het creatief bureau Magenta uit Brugge en Kliek Creatieve Communicatie uit Tielt. Om de stilaan veertigtal collega’s te huisvesten, kochten we in 2021 ook het plateau met 300 m² kantooroppervlakte onder ons. Daarnaast werken we met een pool van freelancers.”
De puzzel werd doordacht gelegd. “Stap voor stap groeiden we naar een fullservicebureau met vijf business units. Ten eerste startte ik met een focus op strategie. Ten tweede kwam daarbij al snel branding, wat we drie jaar geleden versterkten met het sterke creatief team van Magenta. Ten derde bouwden we de digitale tak uit met de intrede van Nicolas als aandeelhouder. De vierde business unit is content creation: binnen dat luik paste Kliek perfect als uitgever van de fietstijdschriften Grinta! en Cycling en realisator van magazines voor Unizo, Stad Tielt, ERA enzovoort. Ten vijfde bouwen we websites.”
Deze uitbreidingen zijn logisch, maar werden onverwacht snel uitgevoerd. “Als een trein passeert, dan moet je meteen kiezen of je erop springt. Daarnaast bleven we ook organisch groeien. In de eerste drie maanden van dit jaar startten reeds zes nieuwe mensen en we zoeken nog vier extra collega’s.”
Van de pandemie ondervond KIXX nauwelijks negatieve impact. “Wie de trein van de digitale communicatie miste of te weinig aandacht aan zijn employer branding besteedde, ziet af. Maar voor wie zich aanpast, is er altijd werk genoeg. Elk bedrijf dat wij kennen, heeft minstens vijf vacatures.”
Toch was het een uitdaging om bij het vele thuiswerken de verbondenheid van het team te bewaren. “We investeren veel in opleiding, gezonde beweging en verbondenheid, want de mensen zijn ons grootste kapitaal. We organiseren bijvoorbeeld jaarlijks minstens één buitenlandse en drie binnenlandse teambuildings. We proberen er telkens een goed doel aan te koppelen, bijvoorbeeld een ‘containercup’ ten voordele van Pelicano, de stichting tegen kinderarmoede.”
In een creatieve omgeving is inspiratie een cruciaal begrip. “Persoonlijk ben ik vooral nieuwsgierig naar andere ondernemers. Eén van de klankborden waarmee ik over ideeën en ondernemerschap pingpong, is mijn jeugdvriend Philip Inghelbrecht. Hij richtte in Silicon Valley de bekende muziekapp Shazam op en heeft er nu andere bedrijven. Onlangs reisde ik met honderd ondernemers naar de wereldtentoonstelling in Dubai, een trip van het contentplatform Bloovi. In het Voka-netwerk neem ik deel aan het traject voor snelle groeibedrijven Accelero. Ook in eigen huis is er inspiratie: Nicolas Buysschaert is genomineerd voor Jonge Ondernemer van het Jaar.”
KIXX verscheen in 2021 op de lijst van de Trends Gazellen en de omzet evolueert richting 7 miljoen euro. Toch houdt Mark Caelenberghe (49) voor de toekomst de voetjes op de grond. “We zien de ambitie voornamelijk in het versterken van de business units. Ik vergelijk ons graag met een vloot: het grote schip KIXX bepaalt de koers en daarrond varen kleinere, wendbare bootjes met zes à acht mensen. Daarmee mikken we na West- en Oost-Vlaanderen nu ook op het diepere binnenland.”
Neem dan rechtstreeks contact op met KIXX.
Contact opnemen