Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Steeds meer bedrijven kiezen voor elektrische wagens
Het full elektrisch aanbod van Volvo wordt systematisch verder uitgebreid.

Steeds meer bedrijven kiezen voor elektrische wagens

“Duurzaamheid is geen hol begrip en dat voelen onze klanten”

Het familiebedrijf Volvo Automobilia, met roots in West-Vlaanderen, ziet zijn professionele klanten steeds sneller overschakelen naar elektrische voertuigen. Niet alleen de fiscale voordelen spelen een belangrijke rol, ook het volledige kostenplaatje komt voordeliger uit. “De jongste drie jaar is de aankoopprijs van een elektrische wagen minder snel gestegen dan de verbrandingsmotoren. Het is echt een toekomstgerichte investering”, stelt de directie van Automobilia.

Al meer dan zestig jaar lang is Automobilia een geprivilegieerde partner en verdeler van Volvo. Het automerk heeft een duidelijke visie op een klimaatneutrale toekomst en dat merk je in het gamma. “Volvo is het merk bij uitstek dat de kaart van duurzaamheid trekt. Tegen 2030 zal het enkel nog full electric wagens produceren. Bovendien zijn we één van de enige merken die al zijn modellen in een plug-in hybride versie ter beschikking stelt. Ons paradepaardje, de XC40, scheert zowel hybride als full elektrisch hoge toppen”, stelt Maria Mortier, die samen met haar man Christ Soete, hun 4 kinderen en partners de groep Automobilia in goede banen leidt. 

Waar enkele jaren geleden nog schoorvoetend werd overgestapt op plug-in hybrides, kiezen bedrijven nu steeds vaker voor het elektrische aanbod. “Van alle verkopen zien we dat ruim 80% van de nieuwe bedrijfswagens hybride of full elektrisch wordt aangedreven en een vierde daarvan is zelfs 100% elektrisch. De drempelvrees lijkt dus verdwenen. Bovendien hebben heel wat organisaties hun fleet policy bijgesteld richting elektrisch aangedreven voertuigen.”

Automobilia geeft zelf het goede voorbeeld en plaatst aan de eigen vestigingen laadpalen.

Meer rijcomfort en minder kosten

Deze evolutie is niet alleen gunstig voor de planeet, er zijn ook nog andere voordelen aan elektrisch rijden verbonden. “Heel wat bestuurders hebben intussen het comfort van elektrisch rijden ontdekt. Vaak zijn ze al na een eerste testrit overtuigd. Chauffeurs verbazen zich bijvoorbeeld over de geluidsarme motor, wat een unieke muzikale beleving in de wagen mogelijk maakt en ervoor zorgt dat een telefoongesprek vlotter verloopt.”

Daarnaast wordt ook het totale kostenplaatje van een elektrische bedrijfswagen aantrekkelijker. “Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde cataloguswaarde van een elektrische bedrijfswagen 15.000 euro hoger ligt dan zijn evenknie met de traditionele brandstofmotor. Maar veel bedrijven kijken intussen ook naar de totale kost over de hele duur van het gebruik (‘total cost of ownership’). Daarbij houden ze rekening met de verbruikskosten, de taksen en de fiscale aftrekbaarheid. Uit simulaties blijkt dan duidelijk dat een elektrisch voertuig niet hoeft onder te doen voor een wagen met een brandstofmotor, ­integendeel.”

Twee belangrijke kanttekeningen daarbij: de CO2-bijdrage voor brandstofmotoren zal de komende jaren verder stijgen en de tweedehandswaarde van een elektrische wagen is aanzienlijk gestegen. “Dat laatste heeft dan weer een positieve invloed op de leaseprijs. Bijgevolg komt elektrisch rijden, dankzij de lage verbruikskosten – en zelfs met de gestegen elektriciteitsprijs – altijd goedkoper uit”, vervolgt Maria Mortier.

Laadpalen krijgen extra fiscaal voordeel 

Intussen neemt ook de overheid initiatieven om elektrisch rijden te stimuleren, door ook de laatste hindernis, namelijk de nood aan bijkomende laadinfrastructuur, weg te werken. “Hoewel er dringend meer laadpalen moeten komen, mag dat bedrijven niet tegenhouden om al de omslag te maken. Er zijn trouwens fiscale voordelen verbonden als je op eigen terrein laadpalen installeert die publiek toegankelijk zijn. Zo zijn alle kosten tot eind 2022 tot 200% fiscaal aftrekbaar. Zelf zullen we alvast het goede voorbeeld geven door aan onze eigen vestigingen bijkomende laadpalen te voorzien, met elektriciteit van onze eigen zonnepanelen. De vestiging in Brugge komt als eerste aan de beurt”, besluit Maria Mortier. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details