Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
31 % [Het cijfer – Editie 1 – 2024]

31 % [Het cijfer – Editie 1 – 2024]

Twee derde van de Belgen vindt de duurzaamheidscommunicatie van bedrijven ongeloofwaardig 

67% van de Belgen vindt de communicatie van bedrijven over hun inspanningen rond duurzaamheid ongeloofwaardig. Dat blijkt uit de Sustainapoll, een grootschalige bevraging bij Belgische consumenten, die peilt naar de attitudes, kennis, het belang en gedrag ten opzichte van duurzaamheid.

In een tijd waarin de klimaatverandering geldt als de belangrijkste drijfveer voor verandering en innovatie in de bedrijfswereld, besteden diezelfde bedrijven best ook de nodige aandacht aan hun communicatie over de geleverde inspanningen. Uit een bevraging eind 2023, die werd uitgevoerd bij 1000 landgenoten, blijkt immers dat zo’n twee derde van de Belgen de communicatie tot nog toe weinig geloofwaardig acht. 

De bevraagden geloven dat de bedrijven die hierover communiceren dit vooral doen om hun eigen imago te verbeteren of om hun concurrentiepositie in de markt te bevorderen”, verduidelijkt Winfried Mortelmans, managing director bij Bpact, een bedrijf dat mensen een stem wil geven in maatschappelijke thema’s en één van de organisaties achter de Sustainapoll. “Dit cijfer valt op als je het afzet tegenover de andere resultaten uit de Sustaina­poll. Zo geeft liefst 71 procent aan bewust bezig te zijn met duurzaamheid, en vindt zowat de helft van de ondervraagden dat ze hier actief mee bezig zijn.”

Actiever communiceren

“Eigenlijk worden enkel experten, zoals wetenschappers, gezien als geloofwaardige stemmen wanneer het gaat over duurzaamheidscommunicatie”, gaat Mortelmans verder, die meteen ook wijst op het feit dat de meerderheid wel overtuigd is van het feit dat bedrijven een grote verantwoordelijkheid hebben naar verduurzaming toe. “Precies daarom vindt een grote groep dan ook dat er vanuit de bedrijfswereld actiever mag worden gecommuniceerd worden over de genomen initiatieven”, klinkt het. 

Er zijn dus heel wat opportuniteiten voor de bedrijfswereld. “Een centraal inzicht van de bevraging, die terug te vinden is via
www.sustainapoll.be, is dat er meer nood is aan duurzaamheidsintelligentie, waarmee we doelen op de capaciteit om systemisch te leren denken en zo inzicht krijgen in het wat, hoe en waarom van duurzaamheidsuitdagingen. Bedrijven die op een doordachte en geloofwaardige manier communiceren over hun inspanningen, kunnen daaraan bijdragen. Door de nieuwe Europese rapporteringswetgeving zullen steeds meer ondernemingen hier ook toe worden verplicht”, besluit Mortelmans. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details