Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Elektrische truck, cargofiets, herbruikbare zakjes: alle beetjes helpen
Cebeo testte deze zomer een full electric vrachtwagen van Volvo. De resultaten waren positief.

Elektrische truck, cargofiets, herbruikbare zakjes: alle beetjes helpen

Duurzamere logistiek zit in de lift

Duurzaamheid en e-commerce beheersen de actualiteit. Niet alleen kopen steeds meer mensen online, het aantal pakjes per Belg stijgt en ook het aanbod wordt steeds groter. Bedrijven zoals schoenenwinkel Torfs en elektrodistributeur Cebeo nemen initiatieven om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. De overheid initieerde een project om webshops, logistieke spelers en consumenten te helpen bij hun duurzame keuzes. 

Tegen 2030 moet Europa 40% minder broeikasgassen uitstoten. Om die doelstelling te halen, zullen logistieke bedrijven en dienstverleners forse inspanningen moeten leveren. Elektrodistributeur Cebeo zette recent alvast een nieuwe stap in het verkleinen van zijn CO2-voetafdruk. Deze zomer testte het twee weken een elektrische truck van Volvo, als alternatief voor hun dieselwagens. 

Wim Pyra, transportmanager bij Cebeo: “Over de milieukwaliteiten van elektrische vrachtwagens is er geen twijfel mogelijk. Ze rijden volledig uitstootvrij en ze zijn ook geruisloos. Waar wel veel twijfel over bestaat, is het rijbereik, daarom dat we deze zomer een full electric vrachtwagen van Volvo hebben getest. Op papier heeft dit voertuig een rijbereik van 200 kilometer, een ideaal voertuig dus om in een stedelijke omgeving huis-aan-huis leveringen te doen. En wat bleek? We hebben alle leveringen kunnen doen zoals we vooropgesteld hadden.”

Toon Torfs: “Door bestellingen per cargofiets te leveren, beperken we de verkeersoverlast en verminderen we onze CO2-uitstoot.”

Fietskoeriers als alternatief voor bestelwagens 

Nu de resultaten positief zijn, wil Cebeo in een volgende fase een ­businesscase opstellen die rekening houdt met de diverse aspecten die bij elektrisch rijden komen kijken, zoals bijvoorbeeld de investeringskost voor extra laadpalen. Daarnaast wil het ook zijn partnerschap met Urbike, een organisatie die fietsleverdiensten aan bedrijven aanbiedt, versterken. “Steden slibben dicht en met de wagen kan er geen tijdswinst worden geboekt, daarom beleveren we onze Brusselse klanten voortaan ook met fietskoeriers en gaan we na of zo’n systeem ook in andere steden mogelijk is”, aldus Wim Pyra. 

Net als Cebeo, levert ook schoenenwinkel Torfs pakjes met cargofietsen. Het doet dat via het samenwerkingsverband CULT, waar onder meer ook Delhaize, Telenet en Proximus deel van uitmaken. Door pakjes van deze retailers samen te voegen, kan de goederenstroom geoptimaliseerd worden. De bestellingen worden vervolgens per cargofiets of elektrische bestelwagen bij de consument geleverd. “Op die manier beperken we de verkeersoverlast en verminderen we uitlaatgassen in het centrum. Het initiatief begon in Antwerpen, maar intussen bekijken we of we kunnen opschalen naar andere centrumsteden, zoals Brussel en Mechelen”, stelt Toon Torfs, innovatie­manager bij Torfs. 

Schoenenwinkel Torfs introduceerde onlangs herbruikbare zakjes voor hun webwinkels en dat werd positief onthaald.

Een uniforme berekening van de milieu-impact

Gezien Torfs tegen 2025 klimaatneutraal wil zijn, neemt het ook nog andere initiatieven om zijn webshop te verduurzamen. “Zo experimenteren we met herbruikbare zakken voor onze webbestellingen. Deze zakjes zouden wel 100 keer hergebruikt kunnen worden en hiermee kunnen we dus aanzienlijk onze CO2-uitstoot verlagen. Dat het thema top of mind is bij de consument blijkt alvast uit de bevraging die we nadien gedaan hebben. Meer dan 95% ondersteunt ons initiatief.”

Toch weet de consument vandaag vaak niet goed wat de impact is van zijn keuzes voor verpakking en verzending. Daar wil het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek iets aan doen. “Met het project ‘Green Last Mile’ willen we een uniforme rekenmethode en tool ontwikkelen voor webwinkels. Immers, het is vaak niet duidelijk welke levermethode de meest duurzame is. Niet alleen de consument kent het antwoord niet, ook bedrijven worstelen met deze problematiek”, stelt projectverantwoordelijke Geert Verbelen. “Klopt helemaal”, vult Toon Torfs aan. “Elke levering is afhankelijk van verschillende parameters. Zowel wij als onze klanten willen echter hun verantwoordelijkheid nemen en hebben dus nood aan duidelijkheid.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details