Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Nieuwe businessline van VGD helpt bedrijven verduurzamen
Het nieuwe team van VGD zorgt dat bedrijven de juiste focuspunten inzake duurzaamheid kiezen.

Nieuwe businessline van VGD helpt bedrijven verduurzamen

Om de klimaatdoelstellingen te halen, nemen bedrijven initiatieven waarmee ze hun ecologische voetafdruk verkleinen. Om ook conform de Europese regelgeving te opereren en futureproof te zijn, is echter een allesomvattende duurzaamheidsstrategie nodig. Deze complexe materie is een kolfje naar de hand van kennispartner VGD, die met een nieuwe dienstverlening de knelpunten rond duurzaamheidsstrategie- en rapportering voor bedrijven ontwart. 

23 maart was de dag dat België de natuurlijke grondstoffen die de aarde jaarlijks kan vernieuwen voor 2024, had opgebruikt. Daarmee heeft ons land opnieuw een triest record te pakken, omdat dit nog nooit zo vroeg op het jaar gebeurde. “Het toont nogmaals aan hoe urgent de klimaatverandering is. Het is een wake-up call dat aan de zijlijn staan geen optie meer is”, vertelt Gil Stevens van VGD. “Zeker de industrie kan het verschil maken, alleen ontbreekt het hen soms aan de juiste strategie. Nochtans leert onze ervaring dat een doordachte duurzaamheidsstrategie bedrijven alleen maar voordelen oplevert.” 

Gil Stevens (VGD): “Zeker de industrie kan met de juiste strategie het verschil maken.”

Een zaak van iedereen

Die voordelen reiken veel verder dan het verkleinen van de ecologische voetafdruk. “Wie een duurzaamheidsstrategie heeft, opent de deur voor innovatie en verhoogt de aantrekkelijkheid van zijn bedrijf voor investeerders. Bedrijven die er duurzame praktijken op nahouden, kunnen immers kapitaal lenen aan interessantere voorwaarden”, gaat Rani Vanhaelst van VGD verder. “Daarnaast is het voor veel werknemers ook een beslissingsfactor om ergens aan de slag te gaan. Tot slot is er nog de consument die duurzaamheid, naast prijs en kwaliteit, in overweging neemt vooraleer tot een aankoop over te gaan.”

Belangrijke kanttekening: bedrijven moeten ook over de inspanningen die ze leveren communiceren. “Dat zal hun reputatie alleen maar ten goede komen”, gaat Gil Stevens verder. Bovendien worden bedrijven, in het kader van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), verplicht om over hun milieu- en sociale impact te rapporteren. “En hoewel dit op het eerste gezicht een richtlijn voor grote bedrijven lijkt, zal ze toch de hele waardeketen beïnvloeden. Immers, de duurzaamheidseisen die zij opgelegd krijgen, zullen ook doorsijpelen naar alle toeleveranciers, waardoor die zich beter ook ­voorbereiden.”

Rani Vanhaelst: “Onze medewerkers geven zelf het goede voorbeeld.”

Van strategie tot rapportering

Genoeg redenen dus om als bedrijf een duurzaamheidsstrategie uit te werken. “Daarbij is het belangrijk dat het management volop mee aan de kar trekt en afbakent waar het wil op inzetten. Het is immers onrealistisch om op alle fronten actief te zijn.” Met het bepalen van die focuspunten hebben veel bedrijven het vandaag moeilijk. “En daar kunnen wij wel bij helpen. Aan de hand van een pragmatisch stappenplan, aangepast aan de onderneming, identificeren en beoordelen we de meest relevante thema’s en gaan we die toetsen bij de stakeholders. We gaan ook na of er rapportering vereist is en zorgen dat die zowel beantwoordt aan de regelgeving als helder is opgesteld.”

Gezien VGD’s brede netwerk en ruime expertise in domeinen als accountancy, audit, duurzaamheid, hr, juridische aangelegenheden, tax en corporate finance, is het voor ondernemingen de juiste partner. Op het vlak van duurzaamheid geeft het zelf het goede voorbeeld en publiceert het volgend jaar zijn eerste duurzaamheidsrapport. “We nemen deze component al jaren mee in onze bedrijfsvoering. Het is een evolutie die er op een geheel natuurlijke manier is gekomen, waarbij medewerkers vaak zelf met initiatieven komen, omdat ze een inspirerend voorbeeld voor anderen willen zijn. Mede daardoor kregen we de erkenning Best Workplace in Belgium”, besluit Yolande Kuppens, hr-verantwoordelijke bij VGD.

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met VGD.

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Telefoonnummer +32 2 735 09 43 E-mailadres info@vgd.eu Website vgd.eu

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten