Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
“Wie relevant wil blijven, moet nu nadenken over duurzaam ondernemen”
Anneleen Wydooghe: “Een duurzaam beleid helpt je om als onderneming beter en sterker te worden.”

“Wie relevant wil blijven, moet nu nadenken over duurzaam ondernemen”

Duurzaamheidsbeleid wordt almaar belangrijker

80% van de kmo’s vindt duurzaam en sociaal verantwoord ondernemen belangrijk, maar heeft hieromtrent nog geen concrete acties ondernomen. Dat blijkt uit een bevraging van Vandelanotte, More than accountants bij meer dan 280 bedrijven. De adviseurs met hoofdkantoor in Kortrijk helpen hun klanten nu ook duurzaam te ondernemen: het screenen van het duurzaamheidsbeleid, actieplannen omzetten in concrete KPI’s en het opstellen van rapporten.

In het kader van de nieuwe Europese duurzaamheidsrichtlijnen zal het ook voor kmo’s steeds belangrijker worden om een duurzaamheidsbeleid concreet te maken. Europa wil dat bedrijven in de toekomst rapporteren over wat ze precies doen rond ESG: ecologie, sociaal beleid en goed bestuur.

“Er is op dat vlak werk aan de winkel”, zegt Anneleen Wydooghe, duurzaamheidsexperte bij Vandelanotte. “Er bestaan immers nog veel misverstanden rond duurzaamheid. Het gaat over meer dan enkel milieubewustzijn. Het gaat over de puntjes op de i zetten in je hele organisatie. Dan hebben we het ook over een duurzame relatie met je mensen. Dit vertaalt zich naar een transparant loonbeleid, relevante opleidingen, correct beleid en ethisch gedrag.” 

Rendement op lange termijn

Sommige bedrijven vrezen dat duurzaamheid hen veel centen zal kosten of dat de wetgeving hen zal verplichten om irrationele beslissingen te nemen die niet stroken met de toekomstvisie van het bedrijf. “Dat klopt niet. Integendeel, een duurzaam beleid helpt je net om als onderneming beter en sterker te worden, en voorbereid te zijn op de toekomst die onvermijdelijk op ons afkomt”, stelt ­Anneleen. 

Op lange termijn rendeert de aandacht voor duurzaam en sociaal verantwoord ondernemen sowieso. “Duurzaamheid verhoogt de waarde van je bedrijf voor banken en investeerders. Vergelijk het met de EPC-waarde van een privaat huis. Je hebt een bepaalde EPC-waarde nodig om energie-efficiënt te zijn. Als je die waarde niet haalt, dan is je huis minder waard. Dat geldt nu ook voor bedrijven. Als je niet voldoet aan de duurzaamheidsnormen, zal je als bedrijf minder waard zijn.”

De aandacht voor ESG wordt hoe langer hoe meer bepalend in de bedrijfswereld. Anneleen Wydooghe: “Vanaf midden volgend jaar zullen de banken bijvoorbeeld duurzaamheidsscores toekennen aan hun klanten. Bij bedrijven die zeer milieuvervuilend zijn, bestaat de kans dat banken twee keer zullen nadenken voor ze met hen in zee gaan.”

Het gebiedende derde oog

Een Europese richtlijn verplicht grote en beursgenoteerde ondernemingen om vanaf 2025 te rapporteren over hun impact op mens en milieu. “Maar vergis je niet, dit zal ook invloed hebben op zelfstandigen en kmo’s. Zij zullen als leverancier of partner ook moeten kunnen aantonen dat ze inspanningen leveren en zo meehelpen om de productieketen duurzamer te maken.” 

Vandelanotte helpt die organisaties bij het invoeren en toepassen van de wetgeving. “We maken samen met het bedrijf een persoonlijke scan. Welke onderwerpen zijn relevant? Hoe duurzaam ben je al op vandaag? Waar moet er verder op ingezet worden? Op die manier bouwen we een duurzaamheidsstrategie uit, aangepast aan de specifieke noden en kenmerken van dat bedrijf. Dat is de eerste stap, maar wel een heel belangrijke”, geeft Anneleen aan. “Eens de doelstellingen geformuleerd zijn, kijken we welke concrete stappen we kunnen nemen om ze te ­verwezenlijken.

De meeste bedrijven stappen heel enthousiast in het duurzaamheidsverhaal, maar bij de eerstvolgende crisis verdwijnt het toch weer naar de achtergrond. “Als externe consultant houden wij duurzaamheid top of mind. Wij zijn het gebiedende derde oog dat je bij de les houdt, dat je traject opvolgt en ervoor zorgt dat je de juiste stappen blijft zetten op een correcte manier. Vlamingen zijn harde werkers. Een moment van reflectie vinden we vaak een luxe. Maar als je relevant wil blijven, moet je als bedrijf nu al stilstaan bij je duurzaamheidsstrategie. Waar wil je op focussen? Wat moet je meten en hoe? Hoe ga je dat implementeren? Stel jezelf die vragen liever vandaag dan morgen”, besluit ­Anneleen Wydooghe.

Tip: Let op voor greenwashing
Anneleen Wydooghe: “Als je claimt dat jouw product groener is dan dat van de concurrentie, moet je dit kunnen staven. Zoniet maak je je schuldig aan oneerlijke handelspraktijken. De FOD Economie controleert hier nu al streng op. Je zal als ondernemer moeten kunnen aantonen dat het klopt wat je beweert. Correcte, objectieve cijfers spelen hier een cruciale rol in. Wie zijn reputatie denkt op te poetsen door grote groene beweringen te doen, valt snel door de mand. De reputatieschade is dan niet te overzien. Voor meer info verwijzen we graag door naar onze podcast ­Vandelanotte Talks of onze website.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details