Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Nieuw charter helpt sponsors om meer impact te realiseren
Ewout Görtz van GUBERNA (rechts) met de initiatiefnemers van het Charter Sportsponsoring.

Nieuw charter helpt sponsors om meer impact te realiseren

Tal van ondernemers sponsoren sportclubs. Ze tonen hun goed hart, ondersteunen lokale verenigingen en willen tegelijk hun imago versterken. Om die sportsponsoring op een transparante manier tot stand te brengen, met een duidelijk afsprakenkader voor alle betrokkenen, heeft GUBERNA, het Instituut voor Bestuurders, een charter voor sportsponsoring uitgewerkt. “We streven naar sponsorovereenkomsten op basis van gedeelde waarden en doelstellingen, zodat het maatschappelijk belang voor de sportclub en de sponsor versterkt wordt”, stelt Ewout Görtz van GUBERNA.

Sport en sponsoring zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De afgelopen tien jaar hebben steeds meer bedrijven de weg gevonden naar deze vorm van imagobuilding. Maar nog te vaak focussen sponsorovereenkomsten alleen op de financiële ondersteuning en bijhorende verplichtingen. Daar wil GUBERNA verandering in brengen.

Onderzoeker Ewout Görtz: “Een evenwichtige verhouding tussen sponsor en sportclub moet de grootste impact voor beiden genereren. Dat betekent dat beiden elkaar willen versterken op basis van een gedeelde visie en principes. Een partnerschap dat zich richt op maatschappelijke impact, duurzaamheid en het bevorderen van een positief imago vormt dan de sleutel tot een succesvolle en langdurige samenwerking.”

Model voor duurzame sponsoring

Daarnaast zijn er ook nog aanvullende factoren die belangrijk zijn voor het vormen van solide afspraken tussen sportclubs of sportfederaties en hun sponsors. “Niet alleen is er een toenemende vraag naar meer transparantie en verantwoording over sponsorovereenkomsten. Ook overheidssubsidies worden steeds meer gekoppeld aan criteria van goed bestuur”, gaat Ewout Görtz verder.

Daarom bracht het kenniscentrum sportfederaties en bedrijven bij elkaar om een model voor sportsponsoring op te stellen. “Los van de omvang van de financiële ondersteuning moet dit charter partijen ertoe aanzetten om geen blanco cheques meer uit te schrijven of te aanvaarden. Het reikt basisprincipes aan die de onderlinge relaties verbeteren en zorgt dat sponsor en sportvereniging dezelfde taal spreken. Dit komt de creatieve invulling van sponsoring ten goede en zal ongetwijfeld nieuwe opportuniteiten creëren.”

GUBERNA hoopt dat het charter breed omarmd zal worden in de sportwereld en door bedrijven. “Ons doel is een nationale community bouwen waarbinnen best practices rond sportsponsoring gedeeld worden. Via publicaties, praktische tools, uitwisselen van kennis en vorming zullen we alvast zorgen dat het charter in de sector leeft,” besluit Ewout Görtz van GUBERNA.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details