Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
De vraag naar tweedehandswagens neemt toe
In het aanbod Volvo-Selekt zitten meer dan 100 wagens, waaronder ook hybride en elektrische modellen.

De vraag naar tweedehandswagens neemt toe

De Belgische automarkt groeit weer. Er worden niet alleen meer nieuwe wagens verkocht, ook tweedehandswagens winnen aan populariteit. Dat merkt de groep Volvo-Automobilia. “De instapdrempel om een nieuwe wagen te kopen, is vaak te hoog en dan is een tweedehandswagen een uitstekend alternatief. Zeker nu er in dat segment ook hybride en elektrische modellen beschikbaar zijn”, stelt Maria Mortier van Automobilia. 

Als officieel erkende Volvodealer vind je bij Automobilia naast nieuwe wagens een ruim aanbod demo-, directie- en tweedehandswagens. Dat aanbod werd de voorbije maanden uitgebreid, waardoor er momenteel interessante zaken te doen zijn. 

Maria Mortier: “In totaal heb je bij ons de keuze uit meer dan 100 modellen, die allemaal het Volvo Selekt-label dragen. Dat houdt in dat de wagens op meer dan 150 punten gecontroleerd werden en de meest recente software-upgrades kregen. Daarnaast bieden we op elke Selekt-wagen ook tot twee jaar garantie en een jaar gratis pechverhelping. Op die manier bezorgen we klanten het gevoel van een nieuwe Volvo, maar dan in een tweedehandsversie.”

Laat je adviseren

In het aanbod zitten niet alleen brandstofwagens, maar ook plug-in hybrides en elektrische modellen. “Dat is een recente evolutie, al beseffen we natuurlijk wel dat er nog heel wat van onze particuliere klanten twijfels hebben en niet goed weten voor welk model ze moeten gaan”, gaat Maria verder. “Die keuze wordt er bovendien niet makkelijker op, want een elektrische wagen heeft meestal ook een stevig prijskaartje. Daarom dat het zo belangrijk is je goed te informeren en je te laten adviseren. Bij Automobilia ben je daarvoor in ieder geval aan het juiste adres.”

Met de EX90 en EX30 breidt Volvo zijn gamma elektrische modellen steeds verder uit.

Naast particuliere kunnen ook professionele klanten bij de aankoop van hun nieuwe wagen bij Automobilia terecht voor advies en ondersteuning. “Zo merken we dat veel zelfstandigen vandaag vragen hebben over de fiscale aftrekbaarheid van plug-in hybrides. Sinds 1 juli 2023 geldt een uitdoofscenario. Zo blijven nieuwe plug-in hybrides tot eind 2024 nog 100% fiscaal aftrekbaar, maar daalt de aftrekbaarheid vanaf inkomstenjaar 2025 naar 75%. In 2026 zijn ze vervolgens nog maar voor 50% en in 2027 voor 25% aftrekbaar, om dan vanaf 2028 niet meer fiscaal aftrekbaar te zijn.”

Ondanks deze evolutie, gelooft Automobilia dat een plug-in hybride vandaag nog steeds een interessante investering blijft. “Zelfstandigen hoeven bijvoorbeeld geen rekening te houden met de solidariteits­bijdrage. Bovendien heeft een plug-in hybride een lager verbruik dan brandstofwagens, wat resulteert in minder brandstofkosten en in een lagere inschrijvingstaks.”

Revolutionaire EX90

De verkoopcijfers van Automobilia bewijzen dat de interesse in plug-in hybrides niet afneemt. Hun aandeel steeg van 16% in 2019 naar 45% in 2023. Tegelijk is 40% van de wagens die Automobilia verkoopt nu een elektrisch model. 

“Die evolutie juichen we natuurlijk toe, want we geloven oprecht dat elektrificatie de toekomst is en dat we met Volvo daarin verder het verschil kunnen maken. Dat toonden we al met de immens populaire XC40 en nu, met de EX90, breien we daar een vervolg aan. Zo zal deze wagen niet alleen een rijbereik van 600 kilometer hebben, maar zal hij ook worden uitgerust met hardware om bidirectioneel te laden. Op alle vlakken is de wagen revolutionair te noemen”, stelt Maria Mortier. “Ook de compactere elektrische EX30, die in juni werd voorgesteld en volgend jaar op de markt komt, is overigens een interessante investering.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details