Wat drijft ondernemers ertoe om hun onderneming, vaak bijna hun dierbaarste goed, te verkopen? Zes ‘knipperlichtsituaties’:
1. Geen opvolging
Wanneer er geen kinderen zijn, of de kinderen zijn niet bekwaam of geïnteresseerd, of er zijn meerdere kinderen waardoor het voor de mogelijke opvolger financieel te zwaar wordt om de andere kinderen uit te kopen, kan de ondernemer beslissen over te gaan tot verkoop aan een derde. De laatste jaren is trouwens een positieve evolutie merkbaar. Vroeger werd zoon -of dochterlief, al dan niet bekwaam of geïnteresseerd, gedwongen om het familiebedrijf verder te zetten, wat meestal nefast is, zowel voor het kind als voor de onderneming. De laatste jaren aanvaardt een pater familias meer en meer dat dit geen zin heeft en dat hij zijn onderneming beter verkoopt en met de vrijgekomen gelden zijn kinderen een basis geeft om hun eigen toekomst uit te bouwen.
2. De onderneming maakt een te groot deel uit van het familievermogen
Dit kan niet enkel risicovol zijn – als het met de onderneming misloopt, dreigt men bijna het volledige familiepatrimonium kwijt te raken – maar bovendien bemoeilijkt dit een regeling indien er meerdere kinderen zijn. Daarom is een verkoop van de onderneming en een verdeling van de gelden onder de kinderen die liever cash krijgen dan niet-liquide aandelen, vaak de enige optie.
3. Op een kruispunt aangekomen
4. Onenigheid tussen aandeelhouders
Een patstelling tussen aandeelhouders die een totaal verschillende visie hebben over het beleid en de toekomst van de onderneming, leidt vaak tot immobilisme. Dringende en noodzakelijke beslissingen worden uitgesteld, wat nefast kan zijn als het te lang aansleept. Indien het conflict onoplosbaar blijkt, rest als enige optie een uitkoopregeling onder de aandeelhouders, of, indien niet mogelijk, een volledige verkoop aan een derde.
5. An offer you can’t refuse
Er is nog nooit zoveel cash beschikbaar geweest bij industriële groepen, private equity en family funds waarmee ze bedrijven benaderen voor een overname.
Het is aan te raden om in zo’n geval minstens altijd te luisteren en een vraag tot een gesprek niet zomaar af te wijzen, ook al denkt u helemaal nog niet aan de verkoop van uw onderneming. Zeker als u in een sector actief bent waar een sterke consolidatie aan de gang is, en waar de ene na de andere sectorgenoot door grote spelers wordt overgenomen, loopt u wel eens het risico, door koppig elk bod af te wijzen, op termijn alleen achter te blijven en in de problemen te komen.
6. Uit noodzaak
Ondernemingen die door een sterke groei of door de (Corona)crisis financiële problemen hebben, worden vandaag steeds meer geconfronteerd met banken die zich stroef opstellen en geen bijkomende kredieten willen verstrekken. Als men geen andere middelen kan aantrekken, is een verkoop vaak de enige optie.
Neem dan rechtstreeks contact op met Bruno Vervisch.