Na de edities in Antwerpen, Hasselt en Kortrijk in 2023 strijkt Bedrijvencontactdagen dit jaar neer in Mechelen en Brugge. Wie op de editie van 23 en 24 oktober in Brugge nog een stand te pakken wil krijgen, is er echter aan voor de moeite, want de beurs is uitverkocht. “Maar dat wil niet zeggen dat er geen businessopportuniteiten te rapen vallen. Integendeel, dit blijft het netwerkmoment bij uitstek om nieuwe samenwerkingen aan te gaan”, stelt exhibition manager Peter Vanbrackel.
We leven in digitale tijden, maar toch is ons verlangen om elkaar te zien en te ontmoeten nog nooit zo groot geweest. Dat bewijst het succes van de vele netwerkevents en -beurzen van het voorbije jaar. Een vaste waarde op de B2B-eventkalender is Bedrijvencontactdagen, de netwerkbeurs voor ondernemers. Absoluut hoogtepunt was zonder meer het treffen op de moedereditie in Kortrijk, die twee dagen lang 504 exposanten en 18.000 bezoekers mocht verwelkomen. “Dat is een forse stijging ten opzichte van de editie van 2021. We mogen dus spreken van een groot succes”, vertelt Peter Vanbrackel.
Het concept van Bedrijvencontactdagen wordt almaar bekender. “De trend is ronduit positief en aan de basis van het succes liggen een aantal factoren”, gaat Peter verder. “Enerzijds hebben we de sterke tandem met de lokale Voka – Kamers van Koophandel. Zij kennen als geen ander de noden van de ondernemers in hun provincie en weten hoe ze hen moeten activeren. Anderzijds heeft Bedrijvencontactdagen ook een uniek karakter, waarbij ondernemers gestimuleerd worden om buiten de eigen sector te kijken, wat vaak tot nieuwe samenwerkingen leidt.”
Daarnaast is de instapdrempel om deel te nemen vrij laag. “We bieden bedrijven een all-in, uniform en prijsbewust standconcept, waarbij ze zich op een budgetvriendelijke manier kunnen voorstellen.” De kostprijs van een stand ligt tussen 1850 en 2250 euro, inclusief vloerbekleding, wanden, verlichting en elektriciteit. “En dat is een zeer competitieve prijs, wat maakt dat het ook voor startende ondernemers haalbaar is om deel te nemen. Voor hen is dit het ideale moment om zich voor te stellen aan een kwalitatief publiek. Immers, het overgrote deel van onze bezoekers zijn zaakvoerders of behoren tot de beslissingsnemers binnen een bedrijf.”
Bedrijven die er enkele maanden geleden vroeg bij waren om een plekje op de editie in het BMCC in Brugge te bemachtigen, mogen zich gelukkig prijzen. “De beurs is volzet en we verwachten veel volk, zowel voor het openingsmoment, de speeddates als het beursgedeelte.” Tijdens zo’n speeddate ontmoeten de exposanten in een uur tijd een tiental gesprekspartners. “Wie dat wordt, wordt door het lot bepaald: zoals bij een echte speeddate neem je plaats tegenover een onbekende gesprekspartner. In vijf minuten krijg je dan de kans om jezelf voor te stellen, opportuniteiten voor je organisatie te onderzoeken en visitekaartjes uit te wisselen. Ons advies: zorg ervoor dat je voorbereid en bij de pinken bent.”
Wie de deelnemende bedrijven zijn op 23 en 24 oktober in Brugge, kan je bekijken op de website van Bedrijvencontactdagen, waar het registratieportaal voor gratis tickets intussen ook geopend is. “Afgaande op de eerste registraties stevenen we af op een nieuw succes, de formule blijft onverminderd populair.” Dat geldt niet alleen voor de editie in West-Vlaanderen, maar ook voor de andere provincies. “Ook daar zien we een sterke belangstelling en potentieel voor verdere groei. Dat is dan ook de reden dat we op 9 en 10 oktober een eerste editie in Mechelen lanceren”, besluit Peter Vanbrackel.
Neem dan rechtstreeks contact op met Kortrijk Xpo.