Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Skoda Elroq: elektrisch voor de prijs van benzine

Skoda Elroq: elektrisch voor de prijs van benzine

Skoda wil het succes van de Enyaq overdoen in het segment eronder met de Elroq. Die introduceert een nieuwe designtaal en verpakt de troeven van zijn grote broer in een handiger, moderner formaat. En dat voor een scherpe instapprijs.

Van alle VW-dochters verkeert Skoda vandaag wellicht in de beste gezondheid. Het ­Tsjechische merk besliste enkele jaren om het wat hogerop te gaan zoeken op de markt, en dat blijkt de juiste strategie. De Kodiaq en Superb hebben het merkimago ontegensprekelijk naar een hoger niveau getrokken, om nog maar te zwijgen van de elektrische Enyaq. Die valt erg in de smaak bij de Belgische bedrijfsautorijder. Met zijn 4.488 mm is de nieuwe Elroq 16 centimeter korter dan de Enyaq, terwijl beide modellen gebruikmaken van hetzelfde MEB-platform van Volkswagen, wielbasis incluis (2.766 mm). De binnenruimte in de Elroq is dus verrassend groot voor een auto in dit segment, waarin ook de Kia EV3 zijn entree maakt. Het grote verschil zit hem in de overhang achteraan en dus de koffer, al is 470 liter zeker niet beschamend.

Knap interieur

Vanbinnen blijft de Elroq trouw aan de huisstijl van de recentere Skoda-modellen, waarbij twee vleugels zich als het ware uitstrekken van de middenconsole naar de buitenspiegels toe en centraal een groot display de aandacht opeist. Gelukkig is er ook nog een klein informatiescherm van 5 duim voor de bestuurder: zo hoef je je hoofd niet naar het midden te richten om te zien hoe snel je rijdt, zoals bij de Volvo EX30. Wie wil, kan bijbetalen voor een head-updisplay met augmented reality. 

De rijhouding is vanzelfsprekend haast identiek aan die van de Enyaq. Ook de stoelen lijken rechtstreeks te zijn overgeheveld, wat een uitstekende zaak is. In vergelijking met de Enyaq werden er trouwens nog meer recyclaten gebruikt voor de interieurmaterialen, zonder dat dat afbreuk lijkt te doen aan de waargenomen kwaliteit.

Er worden veel recyclaten gebruikt voor het interieur, zonder dat dat afbreuk doet aan de waargenomen kwaliteit.

Sportiever getint

Of de Elroq ook rijdt als een Enyaq? Wij konden met de krachtigste variant rijden, die 210 kW op de achterwielen loslaat en dus overeenstemt met de Enyaq 85. Die voelde bijzonder vinnig aan, iets wat bevestigd wordt door de prestatiemetingen. In amper 6,6 seconden word je vanuit stilstand naar honderd per uur gestuwd. Dat is bijna zo snel als een VW Golf GTI. De ophanging van de Elroq is ook wat strakker afgesteld dan bij zijn grote broer, zonder dat het comfort eronder lijdt.

Met zoveel pk’s op de achterwielen moet de antispincontrole geregeld tussenbeide komen, maar veel merk je daar niet van. Hetzelfde kan niet gezegd worden van de andere veiligheidssystemen. Achter zijn zwarte grille verbergt de Elroq een veelvoud aan sensoren en een camera ten behoeve van de talrijke rijhulpsystemen. Die zijn niet zo fijnzinnig van aard, zodat ze snel op de zenuwen werken en je de neiging hebt ze het zwijgen op te leggen.  

Ruim aanbod

De Skoda Elroq 50 is met zijn lokprijs van 33.490 euro amper duurder dan de even grote Karoq met benzine en automaat. Er is echter een ‘maar’ … : een WLTP-rijbereik van 374 kilometer is voor de meeste EV-rijders net te krap. De ‘60’ krikt de theoretische actieradius op naar 449 kilometer, maar daar vraagt het merk een supplement van 2.400 euro voor. Voor de versie met de grootste batterij (de 85) moet je minstens 41.190 euro op tafel leggen.

Dat is al heel wat minder scherp van prijs, maar de accu is dan ook meteen 77 kWh groot en brengt je tot 581 kilometer ver in theorie. Als je het motorpotentieel maar mondjesmaat aanspreekt, moet je in de praktijk zo’n 500 kilometer kunnen halen met een volle accu. Of toch in de zomer. In de winter mag je blij zijn met 375 kilometer, zeker als je niet bereid bent om bij te betalen voor de warmtepomp. Die had op dit prijsniveau standaard moeten zijn.

Technische fiche Skoda Elroq 85
Aandrijving: Elektrisch
Systeemvermogen: 210 kW (286 pk)
Transmissie: Achterwielen
Elektrisch rijbereik: Tot 581 km (WLTP)
Normverbruik: 15,3 kWh/100 km
Opladen (AC/DC): 11 kW/175 kW
Vanafprijs: € 41.190 btw inclusief

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten