“We zitten op een kantelpunt voor duurzaam vrachtvervoer”
Volvo is één van ’s werelds bekendste fabrikanten van trucks en met Automobilia, het familiebedrijf van de familie Soete-Mortier, heeft de autoconstructeur al meer dan 60 jaar een gerenommeerde dealer aan zijn zij, met een uitstekende klantenservice. “Voor ons is topservice naar en bereikbaarheid voor onze klanten van primordiaal belang. We hebben in al onze vestigingen sterke en ervaren teams, die met hart en ziel streven naar klantentevredenheid”, stelt de directie van Automobilia.
Afgelopen zomer werd in de Volvo Trucks fabriek in Gent de eerste volledig in België geproduceerde elektrische vrachtwagen voorgesteld. Elektrische voertuigen vormen een belangrijk onderdeel van de strategie van de groep om te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame transportoplossingen. “De ambitie is om tegen 2040 enkel nog producten en oplossingen aan te bieden met een netto nuluitstoot van broeikasgassen. Ook wij hebben het doel scherp gesteld en streven ernaar dat de helft van alle verkochte vrachtwagens tegen 2030 elektrisch is”, kadert de directie van Automobilia.
Volvo Trucks is niet aan zijn proefstuk toe. Met steeds zuiniger wordende motoren en verbeterde configuraties slaagde de constructeur er eerder al in om de CO2-uitstoot van brandstofvrachtwagens drastisch te verminderen. In de fabriek van Volvo Trucks in Gent, de grootste productiesite van de groep ter wereld, rollen er jaarlijks maar liefst 45.000 trucks van de band. “Al deze vrachtwagens worden op dezelfde productielijn geassembleerd, wat automatisch meer flexibiliteit creëert. Dat helpt ons tegemoet te komen aan de vraag van de klanten naar verschillende varianten en eisen.”
Het is vervolgens aan de verkoopadviseurs van Automobilia om samen met de klant naar de beste oplossing te zoeken. “We maken een grondige behoefteanalyse, rekening houdend met parameters als rijbereik, verbruik, total cost of ownership, het inzetgebied en voor elektrische voertuigen de oplaadmogelijkheden. Op basis daarvan gaan we dan na welke aandrijving het meest geschikt is. Een diesel- of een LNG-voertuig behoort zeker nog tot de mogelijkheden. Echter, voor chauffeurs die minder dan 300 kilometer per dag afleggen, is een elektrische truck eerder aangewezen. Bijna de helft van de uitgevoerde ritten in Europa valt vandaag onder die categorie.”
Bovendien bestaan er vandaag heel wat subsidie- en compensatieregelingen die als doel hebben de verkoop van emissievrije trucks te stimuleren. “Wij vinden het belangrijk om onze klanten correct te informeren. Immers, believers of non-believers, we moeten allemaal in een duurzamere richting evolueren. Dat dit tijd vraagt is evident, maar bij Automobilia geven we klanten in ieder geval de ruimte om een eerste ervaring op te doen en te bekijken welke impact een elektrische vrachtwagen op het bedrijf heeft. Dat proces kan bijzonder leerrijk zijn, want we zitten op een kantelmoment. Wie had 10 jaar geleden ooit kunnen denken dat het zo snel zou gaan?”
Zo is in Nederland al meer dan 10% van de bestelde vrachtwagens elektrisch. In België gaat het voorlopig om minder dan 5%. “Toch merken we dat de interesse in stijgende lijn gaat. Belangrijk is dat we de kans krijgen om samen de oefening te maken en tot een oplossing komen die beantwoordt aan de specifieke behoeften van elke klant. We zijn er alvast van overtuigd dat een gezond evenwicht, met het oog op een duurzame toekomst, de denkoefening meer dan waard is. Wie reeds de overstap maakte, is alvast heel enthousiast”, besluit de directie van Volvo-Automobilia.
Wie wil testrijden met een elektrische vrachtwagen en het ruime aanbod Volvo Trucks verder wil ontdekken, is welkom in één van de vier vestigingen van Volvo-Automobilia.
Neem dan rechtstreeks contact op met VOLVO Automobilia.
Contact opnemen