Verplichte laadpunten gelden vanaf 2025 ook bij bestaande gebouwen
Wie de voorbije jaren een omgevingsvergunning heeft aangevraagd voor een nieuwbouwproject of een ingrijpende renovatie van een bestaand gebouw, was in de meeste gevallen verplicht om laadinfrastructuur op zijn parking te voorzien. Als gevolg van de implementatie van een Europese Richtlijn wordt deze verplichting vanaf 1 januari 2025 verder uitgebreid. Ook bestaande bedrijfsgebouwen moeten straks verplicht worden voorzien van laadinfrastructuur. Wat moet je als ondernemer onthouden? Fiscaal adviseur Victor Battiau geeft je de belangrijkste must knows mee.
De verplichting om laadinfrastructuur te voorzien, geldt al voor eigenaren die sinds 11 maart 2021 een omgevingsvergunning voor nieuwbouw of een ingrijpende renovatie hebben aangevraagd. De overheid wil op die manier de transitie naar elektrische mobiliteit faciliteren. In dit artikel zet Victor Battiau, fiscaal expert bij Titeca pro accountants & experts, de belangrijkste aandachtspunten nog even op een rijtje.
Indien de aanvraag betrekking heeft op een niet-residentieel gebouw dat beschikt over meer dan 10 parkeerplaatsen, is de eigenaar verplicht om bij de ingrijpende renovatie minstens twee laadpunten te installeren. Daarnaast moeten er ook leidingen (of minimaal kabelgoten) voorzien worden die het mogelijk maken om in de toekomst laadpunten te installeren bij één op de vier parkeerplaatsen.
Voor residentiële gebouwen gaan de verplichtingen een stap verder. Wanneer een bouwheer een nieuw residentieel gebouw opricht, waarbij meer dan twee parkeerplaatsen voorzien worden, dienen voor elke parkeerplaats wachtleidingen voorzien te worden. Dat betekent dus dat het laadpunt zelf nog niet meteen geïnstalleerd moet worden.
Concreet betekent het wel dat er bij de bouw van een woning of appartement met meer dan twee parkeerplaatsen, wachtleidingen voorzien moeten worden voor de installatie van één laadpunt per parkeerplaats. Ook garages worden meegerekend als parkeerplaatsen, maar een oprit wordt beschouwd als toegangsweg. Met andere woorden: een nieuwbouwwoning die over één garage en een oprit beschikt, valt niet onder de verplichting.
Wanneer het gaat over een ingrijpende renovatie van een bestaand residentieel complex, is de minimumgrens voor de verplichte installatie opgetrokken naar 10 parkeerplaatsen.
Vanaf 1 januari 2025 geldt de verplichte installatie van minstens 2 oplaadpunten ook voor bestaande niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen. De verplichting wordt van kracht, ongeacht of er een omgevingsvergunning wordt ingediend of niet. In de praktijk wil dit zeggen dat elk bedrijfsgebouw met een middelgrote tot grote parking vanaf 1 januari 2025 over minstens 2 laadpalen zal moeten beschikken, zelfs indien er recentelijk geen enkele renovatie heeft plaatsgevonden op de site.
Voor bestaande residentiële gebouwen wijzigt er niets en geldt de verplichte installatie louter wanneer aan de oude (reeds bestaande) regels van ingrijpende renovatie voldaan is.
Parkeerterreinen worden aan de verplichting onderworpen wanneer het parkeerterrein zich binnen het gebouw of een parkeergebouw bevindt of wanneer het een naastgelegen parkeerterrein betreft. In geval van ingrijpende renovaties, waarbij de renovatiemaatregelen ook betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het gebouw, parkeergebouw of parkeerterrein, is er ook een verplichting om laadinfrastructuur te voorzien.
Wie vragen heeft over de verplichting en welke maatregelen er precies moeten worden getroffen, kan een afspraak maken met onze pro experts.
Neem dan rechtstreeks contact op met Titeca.