Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
“Wij helpen de ambities van onze ondernemers waar te maken”
De familie Vandelanotte, drijvende kracht achter het gelijknamige kantoor.

“Wij helpen de ambities van onze ondernemers waar te maken”

In 1948 hing Roger Vandelanotte zijn vaste job als onderwijzer aan de wilgen om in zijn eentje een boekhoudkantoor uit de grond te stampen. Zijn omgeving verklaarde hem gek. Niemand geloofde dat je van boekhouden je beroep kon maken. Maar ‘Mijnheer Roger’, zoals zijn collega’s hem noemden, bewees hen ongelijk. 75 jaar later is Vandelanotte veel meer geworden dan hij toen ooit had durven dromen. En het bedrijf blijft investeren om zijn klanten het juiste advies te kunnen bieden, vertellen Emmely Debonnet en Kim Loosvelt, Marketing & Communication Officers bij Vandelanotte. 

“Toen mijnheer Roger het bedrijf opstartte in 1948 bleek dat het perfecte moment te zijn. Kort daarna deed de btw zijn intrede. Hij heeft als eerste een boek geschreven waarin hij die btw haarfijn uitlegt aan ondernemers”, steekt Emmely Debonnet van wal. “De jaren daarna heeft de fiscus ondernemers steeds meer regelgeving opgelegd. Als boekhouder had hij meteen het gat in de markt gevonden. Hij dacht toen al out of the box.”

‘Vandelanotte, more than accountants’ is jullie motto. Wat bieden jullie dan meer dan de doorsnee accountant? 

Emmely Debonnet: Vandelanotte is een onestopshop die alle denkbare diensten levert om de ondernemer te ontzorgen zodat die zich volledig kan toeleggen op zijn eigen bedrijfsactiviteiten. Van accountancy en audit over juridisch advies en hr-advies tot duurzaam ondernemen en nog veel meer.

Kim Loosvelt: Vanuit de noden van de klant bekijken we welke oplossingen we vanuit Vandelanotte kunnen bieden. We stemmen onze dienstverlening af op wat de klant nodig heeft. 

Duurzaamheid, bijvoorbeeld, zal in de toekomst onmisbaar worden, ook bij de kleinere kmo’s. We verwachten hierrond meer regelgeving in de toekomst. Daarom is het belangrijk om mee te denken met onze klanten, zodat we samen hun duurzaamheidsverhaal kunnen schrijven. In die optiek zijn we gestart met het aantrekken van de juiste profielen om de dienstverlening te optimaliseren. Bij Vandelanotte zijn we proactief én creatief. 

Vandelanotte heeft ook een vestiging in de Posthofbrug in Antwerpen.

Een eigenschap die men – ten onrechte misschien – niet altijd associeert met een boekhoudkantoor? 

Kim Loosvelt: Creativiteit is een van de basiswaarden van Vandelanotte, het zit in ons DNA. We denken om het hoekje, dagen onszelf uit op zoek naar steeds betere dienstverlening. We lopen vooruit op trends en tools. We breiden onze kennis voortdurend uit en zo blijven we de markt en de concurrentie een stapje voor. 

Onze twee andere waarden zijn groei en betrokkenheid. Vandelanotte investeert in de groei van zijn mensen. Met seminaries en workshops zetten we in op de ontwikkeling van talent en interesses, op het welzijn van onze medewerkers. We mogen trouwens zelf ook aangeven waarin we willen groeien. Elk van ons krijgt een persoonlijk opleidingsbudget om te besteden. 

En ook het bedrijf groeit. Vandaag zijn we met meer dan 600 medewerkers, verspreid over meer dan 20 kantoren.

Emmely Debonnet: Als familiaal bedrijf is het niet meer dan logisch dat we sterk inzetten op betrokkenheid, zowel naar de klanten als naar collega’s toe. Geen enkele klant of medewerker is zomaar een nummer. Iedereen wordt persoonlijk begeleid en opgevolgd. Jezelf goed voelen in je werk staat voor ons centraal. Onze kennis is ons product. We vragen veel van onszelf. Maar we zorgen ook goed voor elkaar. We blijven de persoon achter de functie zien. 

Onze huidige CEO Nicolas Vandelanotte vindt het ook belangrijk om dicht bij de medewerkers te staan. Je kan je inschrijven om in een kleine groep te gaan lunchen met hem om zaken in een informeel kader te bespreken. 

We hebben ook veel familiebedrijven onder onze klanten waaraan we ons kunnen spiegelen. We kennen de uitdagingen waarmee zij geconfronteerd worden én kunnen vanuit onze eigen ervaring oplossingen voorstellen. Dat is een grote kracht.

Het beroep accountant staat in 2023 in de top tien van knelpuntberoepen. Ook een uitdaging die jullie proactief aanpakken?

Kim Loosvelt: Absoluut. Samen met zeven andere accountings- en consultingbedrijven organiseren we het initiatief ‘Accountants van Morgen’. Hiermee willen we de opleiding accountancy promoten op middelbare scholen. Daar leeft nog te vaak het cliché van de grijze boekhouder die bonnetjes inboekt. De job is geëvolueerd van boekhouder naar consultant. We helpen de ambities van onze ondernemers waar te maken. En dat gaat verder dan enkel het bijhouden van de boekhouding. Bovendien gaan mensen bij ons aan de slag als accountant en niet als boekhouder. Dat is een gecertificeerd beroep. Ze worden uitgedaagd om zichzelf bij te scholen en hun kennis te verruimen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details