Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Vijf cruciale elementen voor een goed retentiebeleid
“Opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden zijn een factor die doorweegt in de keuzes die mensen vandaag maken.”

Vijf cruciale elementen voor een goed retentiebeleid

Hoe hou je medewerkers zo lang mogelijk aan boord?

Heeft het zin via de voordeur mensen te verwelkomen als de achterdeur wijd open staat? Employer branding wordt volgens Tom Cappelle, Employer Branding Strateeg bij KIXX, nog te vaak als een extern gegeven gezien. “Naar buiten gerichte campagnes die opvallen, dat is oké, maar je mag het interne retentiebeleid niet uit het oog verliezen.”

“Retentiebeleid kan, net zoals employer branding in het algemeen, alleen succesvol zijn als het binnen een brede, strategische visie kadert”, benadrukt Tom Cappelle. “Goed retentiebeleid strekt zich uit doorheen de onderneming, van de eerste werkdag tot de laatste. Het gaat over interne communicatie, over betrokkenheid, kansen bieden maar ook over die zaken meten en bijsturen. Strategische retentie vergt relatief weinig kosten, is efficiënt en zou altijd een duurzame, structurele inspanning moeten zijn.” De expert van KIXX onderscheidt vijf cruciale elementen voor wie op lange termijn waardevolle arbeidskrachten en medewerkers aan boord wil houden.  

1. Bekijk employer branding ook als interne communicatiestrategie

“Hoewel het evident lijkt, blijft het belangrijk je team te betrekken. Every step of the way. Het getuigt van respect hen eerst in te lichten als iets verandert. Bovendien is het een belangrijk signaal: denk aan de promoties die aangeboden worden aan nieuwe klanten, met X% korting voor wie nu meteen intekent? Hoe voelt een bestaande klant zich daarbij? Dat is net zo bij medewerkers: de mensen die er zijn, neem je mee in het verhaal. Altijd. Als  eersten.” 

2. Investeer in verschillende vormen van ‘-boarding’ 

“Preboarding, onboarding, reboarding en offboarding, ze versterken tevredenheid en hebben effect. Dat tonen de cijfers aan. Preboarding en onboarding – in de aanloop naar de eerste werkdag en de daaropvolgende fase van welkom heten en wegwijs maken – zijn relatief ingeburgerd. Nieuwer, maar net zo belangrijk, is reboarding. We kampen met langdurig zieken, mensen die een tijd van de werkvloer verdwijnen en terugkeren. Een goede reboarding introduceert hen opnieuw en lanceert op een gezonde wijze een nieuwe fase in hun carrière. Hier liggen veel opties die een grote impact hebben.”  

3. Creëer een aangename bedrijfscultuur 

“Een onderneming waarin mensen zich goed voelen, gewaardeerd en comfortabel, is altijd een goede onderneming. Dit gaat over de arbeidsvoorwaarden, maar net zo goed over de werk-privébalans, flexibiliteit, een opendeurenbeleid, de samenwerking tussen collega’s, de relatie met leidinggevenden, eventuele ontspannende momenten, teambuildings of het samen afsluiten van de werkweek op vrijdagavond. Een goede bedrijfscultuur en welzijn op de werkvloer dragen effectief bij aan minder werkverlet, meer productiviteit, een grotere betrokkenheid en dus het succes van een organisatie als geheel.”  

4. Opleiding, zelfontwikkeling en welbevinden

“Medewerkers verwachten kansen. Ze willen geen vlakke loopbaan, maar uitdagingen, variatie en mogelijkheden. Generaties X, Y en Z staan daar effectief meer voor open, op voorwaarde dat ze zich gewaardeerd en gesteund voelen. Dat ze er zelf ook iets uithalen. Een ervaring, vertrouwen, geluk, energie, eigenwaarde … het is meer dan ooit een individueel gegeven waarvan de onderneming uiteindelijk mee de vruchten plukt. Opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden zijn een factor die doorweegt op keuzes die mensen vandaag maken.” 

5. Meten, bijsturen en optimaliseren

“Om van een langetermijnplan en -visie te spreken, zijn metingen nodig. Zomaar een beetje in het wilde weg, als er eens tijd is … Zo ontstaat er geen strategie, geen lijn, geen mogelijkheid tot vergelijken en verbeteren. Door zaken concreet te maken, en bijvoorbeeld tevredenheid, welzijn of welbevinden te definiëren en te meten, kunnen we bijsturen en optimaliseren. Dan is er sprake van ijkpunten, evolutie en verbetering, en dus ook van een duurzame langtermijnvisie.” Voor Tom Cappelle is het duidelijk: “Een effectief, doordacht retentiebeleid komt zowel de organisatie als haar werknemers ten goede.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details