Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Succesvol ondernemen in Frankrijk

Succesvol ondernemen in Frankrijk

Onze zuiderbuur Frankrijk biedt tal van commerciële mogelijkheden voor Vlaamse ondernemers. Het gaat om een heel dynamische markt met een strategische positie in Europa. Hierdoor is Frankrijk een aantrekkelijke bestemming voor Vlaamse ondernemingen die hun activiteiten willen uitbreiden. Om succesvol te zijn in Frankrijk, is een goede voorbereiding essentieel. De Franse markt heeft eigen kenmerken en een unieke cultuur, waarbij het om een relatief gesloten markt gaat. Dit brengt een aantal uitdagingen met zich mee voor wie de Franse markt wil betreden.

Eerste stappen op de Franse markt

Beginnen met zakendoen in Frankrijk vereist een doordachte strategie. Het is cruciaal om de Franse markt en de specifieke sectoren die je wilt benaderen, grondig te onderzoeken. Het opstellen van een exportplan en het kiezen van de juiste doelmarkten zijn wat dit betreft heel belangrijk. Een directe benadering van de Franse markt kan vruchtbaar zijn, maar vereist een flinke portie doorzettingsvermogen. Het gaat bovendien om een relatief verzadigde markt, waardoor niet alle producten het er even goed zullen doen. Vooral nicheproducten, innovatieve producten en duurzame producten hebben er wel wat potentieel. De belangrijkste en meest interessante regio’s zijn de streek rond Parijs (Île-de-France), Hauts de France en Grand Est.

Lokale ondersteuning is noodzakelijk

Een goede manier om contacten te leggen, is het bezoeken van vakbeurzen in Frankrijk. Daarnaast kan er worden gewerkt met lokale tussenpersonen of handelsagenten. Deze mensen zijn veel beter op de hoogte van de lokale markt en staan dichter bij de sector. Ook de Franse bureaucratie kan uitdagend zijn, maar laat je hierdoor zeker niet ontmoedigen. Ook wat dit betreft, is het inschakelen van lokale experts een goed idee om veelvoorkomende valkuilen te vermijden. Wil je een lokaal bedrijf oprichten? Laat je dan informeren over de verschillende bedrijfsvormen en de fiscale en juridische implicaties van elke keuze.

Transport en logistiek

Het efficiënt benutten van de Franse infrastructuur is cruciaal. Frankrijk biedt erg veel transportmogelijkheden, met verscheidene maritieme havens en luchthavens verspreid over het land. Naast de hoogwaardige lucht- en zeetransportfaciliteiten beschikt het land ook over goede spoorfaciliteiten. En dan is er nog het uitgebreide netwerk van (tol)wegen. Voor wat het transport betreft, is het over het algemeen aan te raden om een beroep te doen op een gespecialiseerd transportbedrijf. Niet alleen omdat zo’n transporteur Frankrijk door en door kent, maar ook omdat dergelijke transportbedrijven alles in huis hebben om een veilig transport te garanderen. Zo kan men bijvoorbeeld gebruikmaken van kastenwagens voor het transport van diefstalgevoelige goederen. Dat is niet onbelangrijk, want ook in Frankrijk zijn er bendes actief die stelen uit trucks en bestelwagens.

Cultuurverschillen, zakelijke etiquette en communicatie

Persoonlijke relaties en netwerken spelen een belangrijke rol in Frankrijk. Het is dan ook een goed idee om te investeren in lokale netwerken. Wees bereid om tijd en moeite te steken in het opbouwen van vertrouwen in de verschillende lagen van de Franse hiërarchische bedrijfsstructuur. Digitale aanwezigheid is eveneens onmisbaar. In Frankrijk is Facebook het voornaamste communicatiekanaal, gevolgd door platforms als YouTube en Instagram. Wat de informatieve media betreft, zijn TF1, BFM TV en France TV erg belangrijk. Nuttige statistieken hieromtrent vind je via deze link.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details