Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
“Gooi de fiscale regels voor bedrijfswagens niet weer overhoop”
DirectLease heeft als onderdeel van de Van Mossel Automotive Group een aanbod van 32 automerken in zijn gamma.

“Gooi de fiscale regels voor bedrijfswagens niet weer overhoop”

Leasesector is cruciaal in de vergroening van het wagenpark

Over bedrijfswagens is al heel wat inkt gevloeid. Maar het mobiliteitsakkoord van januari 2024 biedt de sector een duidelijk kader om B2B-klanten te adviseren. Leasingmaatschappij DirectLease vraagt de toekomstige regering om dat duidelijke canvas vooral niet opnieuw ter discussie te stellen: “De richtlijnen om de haverklap veranderen zou voor de bedrijfswereld geen goede zaak zijn. Laat ons niet vergeten dat we dankzij de leasing van bedrijfswagens het wagenpark in versneld tempo helpen vergroenen.”

DirectLease, het online leasingplatform van Van Mossel Automotive Group richt zich sinds 2004 op de Belgische autoleasemarkt. Country Manager Erwin Coesens: “Drie jaar eerder zijn we met DirectLease van start gegaan in Nederland, dat een voortrekker is in leasing. Intussen zijn we ook in Duitsland actief. We zijn een volledig digitale speler. Daar waren we bij onze opstart zeker een pionier in.” 

B2B-markt is fiscaal gedreven

Twintig jaar later is het online autoleaseplatform alomtegenwoordig, zowel op de private als zakelijke leasemarkt, met telkens een specifieke benadering. “De B2B-markt is zuiver fiscaal gedreven: daardoor trekt de transitie naar elektrisch rijden zich op die markt aan een hoog tempo door. Bovendien draait alles om de TCO, de total cost of ownership. Car policies worden geschreven op basis van het TCO-bedrag dat een medewerker krijgt om een bedrijfswagen te leasen.” 

“Met DirectLease zetten we daar volledig op in. Zo kan een bedrijfsmedewerker op onze website een wagen shoppen op basis van die TCO. De wagenparkbeheerder van het bedrijf moet enkel nog de offerte goedkeuren. Een heel gebruiksvriendelijk en vlot proces, waardoor een ondernemer zich kan focussen op zijn of haar business en zich geen zorgen hoeft te maken over de bedrijfsvloot.”

Erwin Coesens: “Medewerkers kunnen hun bedrijfswagen op onze website heel makkelijke kiezen op basis van de TCO.”

Die bedrijfsvloot ziet er jaar na jaar groener uit, dankzij de incentives van de overheid. “We zijn dankbaar voor het duidelijke canvas dat de overheid heeft gecreëerd voor bedrijfswagens. Dat is in het verleden wel anders geweest.” Erwin Coesens vraagt de toekomstige regering uitdrukkelijk om de huidige regelgeving te behouden. “Om de haverklap nieuwe wetgeving uitvaardigen zou geen goede zaak zijn voor de bedrijfswereld. We weten nu in welke richting we ondernemingen moeten sturen met betrekking tot hun vloot en we staan hen daar als consultant in bij. Ook voor laadoplossingen bieden we advies. Laat ons niet vergeten dat wij als leasemaatschappij mee zorgen voor de vergroening van het Belgische wagenpark.”

Leasen zit in de lift bij particulieren

Dat de elektrificatie van de particuliere markt veel stroever loopt, is een open deur intrappen. “De B2C-markt is een heel prijsgedreven markt. Jammer genoeg heeft de Vlaamse regering beslist om de Vlaamse premie voor elektrische wagens niet open te stellen voor leasingformules. We stonden nochtans klaar met een competitief aanbod van elektrische leasewagens voor particulieren. Maar doordat we de premie niet op leasing kunnen toepassen, blijft de maandelijkse aflossing voor een elektrische wagen te hoog en kiest de klant toch voor een wagen met verbrandingsmotor.”

De formule ‘een maandelijks all-in huur­bedrag voor een wagen’ wint wel aan populariteit bij particulieren. “Heel wat gezinnen stellen zich de vraag of ze hun centen nog wel in de aankoop van een wagen willen steken. Zeker de jongere generatie is niet meer uit op het traditionele ownership van een voertuig. Logisch, twintigers worden naast de investeringsprijs ook geconfronteerd met hoge jaarpremies voor een omniumverzekering. Het leasen van een wagen is voor hen zoals een abonnement op een streamingplatform: je betaalt een maandelijkse vaste prijs voor het gebruik van diensten of goederen en komt niet voor onverwachte kosten te staan.”

Als onderdeel van de Van Mossel Automotive Group profiteert DirectLease van een interessant schaalvoordeel en een ruim aanbod van 32 automerken. “Dankzij onze grootschalige inkopen dwingen we bij de constructeurs mooie discounts af. Die resulteren in een heel competitief aanbod voor onze klanten. Daarnaast gaat een auto leasen op onze website bijna even makkelijk als een aankoop in een online winkelmandje plaatsen. De klant configureert z’n wagen en rondt het hele bestelproces online af. Die transparantie zorgt ervoor dat iedereen een wagen vindt naar zijn of haar keuze.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?