Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
“Een website is een strategische tool, of zou dat moeten zijn”

“Een website is een strategische tool, of zou dat moeten zijn”

Dries De Vylder, brand consultant bij KIXX, laat er geen twijfel over bestaan: “De strategische website start waar de traditionele website eindigt en is een instrument, een constant evoluerend en bestuurbaar platform dat gericht is op efficiënte conversies.” 

“Er bestaan inderdaad websites en strategische websites. Dat verschil is zeer duidelijk, al hoeft dit voor de bezoeker niet altijd zo te zijn. Die bezoeker verwacht antwoorden op zijn of haar specifieke vragen. Die wil producten zien, of prijzen, of info. En niet al die zaken tegelijk, wel de specifieke antwoorden waarnaar hij of zij op zoek is. Een strategische website voorziet dus in noden. Elke bezoeker wordt anders – efficiënter, gerichter, bewuster – door een strategische website geleid. Door met verschillende landingspagina’s te werken, specifieke content te voorzien en een directe link te leggen met SEO en SEA trachten we de verschillende bezoekersnoden die we onderscheiden op de meest efficiënte manier naar een juiste conversie te leiden.” 

Nooit op goed geluk

“Een strategische website blijft dus net zo goed een digitaal visitekaartje maar wel eentje waarmee je kan converteren. Niet in het wilde weg of op goed geluk, wel op de manier zoals jij het wil: verkoop, leads, B2B, inschrijvingen … alles kan, op voorwaarde dat we het gewenste doel duidelijk bepalen en daarna alle parameters juist zetten om het beste resultaat te bereiken. De tweede zin van daarnet – voor de bezoeker is het verschil tussen een ‘gewone’ en een strategische website niet noodzakelijk duidelijk – klopt dus niet helemaal: het verschil is net heel erg duidelijk, alleen is het niet opvallend visueel of zeer expliciet. Het gaat om efficiëntie. Om de juiste antwoorden.” 

“De users flow van elke individuele bezoeker verschilt en de strategische website openbaart zich in functie daarvan richting het gewenste antwoord en een conversie.”

Warm water

‘Efficiënt’ is in deze vaak synoniem met ‘snel’. Dries: “Je krijgt in een newsfeed 0,3 seconden en na een zoekopdracht 1,5 seconden om een connectie te maken. Een website op het gemak ontdekken of verkennen, is nattevingerwerk. Scrollen, een vraag intypen, een snelle interventie die nodig is: de rol van het internet – en dus van de website – is actiever en gerichter dan ooit. Een vergelijkende productstudie, het verhaal van een gepassioneerd vakman of een dringende interventie, dat zijn drie specifieke ‘vragen’ die dus elk een specifiek antwoord vereisen. Dat antwoord kan één en hetzelfde telefoonnummer zijn maar wie ’s morgens een kapotte boiler heeft, wil zich niet eerst door een achtergrondverhaal lezen. Die wil zo snel mogelijk opnieuw warm water. Het is via een goede, strategische website dat we elke vraag, elke behoefte, elk traject zo snel mogelijk richting het gewenste antwoord sturen. En dus richting het contact met, of de beslissing van, een potentiële klant.” 

Starten waar de rest eindigt

“De users flow van elke individuele bezoeker verschilt en de strategische website openbaart zich als het ware in functie daarvan”, legt de KIXX-expert uit. “Dat is een samenspel: analytics, het in kaart brengen van de doelgroepen en hun noden, profielen van gebruikers en buyer personas …Er gaat een proces vooraf aan de ontwikkeling van de website. En er volgt er daarna nog eentje want een strategische website begint waar een gewone website eindigt. Voor velen is het online zetten van de website het doel. Terwijl het dan pas echt start: bijsturen, monitoren, content veranderen, A/B-testing … we zoeken constant verder naar het perfecte parcours dat tot conversie leidt, voor elke specifieke bezoeker. De tijd dat een website een statisch ding was, waar je dan na een jaar of vier een nieuwe versie van liet maken, is voorbij. Of dat zou toch moeten. Ten eerste is zo’n vervanging – want dat is het dan uiteindelijk – nefast voor alle opgebouwde verdiensten en ten tweede kan je zo de kosten spreiden en koppelen aan een evolutie mét meetbare resultaten”, aldus Dries De Vylder van KIXX. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details