Begin september, bij de lancering van de nieuwe XC90, gaf Volvo aan dat het omwille van tragere evolutie in bepaalde markten ook na 2030 nog zou doorgaan met de productie van thermische motoren. Wel wil het merk tegen 2040 volledig klimaatneutraal opereren. Inzake volledige elektrificatie heeft Volvo hiermee een van de meest ambitieuze transformatietrajecten uit de sector.
De XC90, een van de veiligste auto’s ter wereld, is uitgerust met een geavanceerde veiligheidskooi en een uitgebreide reeks actieve veiligheidsfuncties. Met behulp van een radar en een camera vooraan remt en stuurt hij eventueel ook automatisch, om aanrijdingen met andere voertuigen, voetgangers, fietsers en grote dieren te voorkomen.
Om het interieur volledig op te frissen, heeft Volvo zich laten inspireren door het beste wat hedendaags Scandinavisch design te bieden heeft. Hoogwaardige materialen, een verbeterde interieurverlichting en een compleet hertekend dashboard en tunnelconsole bieden meer praktische mogelijkheden.
Het gesofisticeerde infotainment systeem van de nieuwe generatie “Volvo Car user experience” laat zich besturen vanop een 11,2 inch groot centraal “zwevend” touchscreen met nieuwe functies en apps en regelmatige automatische software updates. Om echte muziekliefhebbers te doen watertanden, staan 19 Bowers & Wilkins High Fidelity luidsprekers in het schitterend geïsoleerd interieur borg voor een ongeziene akoestische audio-ervaring.
De bekleding van de stoelen, deurpanelen en middenconsole is vrij van dierlijk leder en vervangen door Nordico, een biologische component met geavanceerde technische eigenschappen, samengesteld uit gerecycled premium Herringbone Weave-textiel (gerecupereerd uit gerecycleerde materialen zoals PET-flessen of op biologische basis uit duurzaam beheerde bossen in Zweden en Finland).
Een geëvolueerd, modern design geeft de XC90 een zelfverzekerde look, en designelementen van recente “full electric” modellen bevestigen duidelijk de aanzet naar 100% elektrificatie. Veel is nieuw: de grille vooraan met diagonale inzetstukken, de voorbumper, de motorkap, de voorspatborden, de T-vormige koplampen met Matrix-design LED-technologie, het donkere ontwerp van de lichtsignatuur achteraan.
Deze XC90 is beschikbaar als “mild hybrid” (dus zonder elektromotor, maar wel met een krachtige 78 Volt batterij voor het starten van de benzinemotor) ofwel als “plug-in hybrid” (met benzine- én oplaadbare elektromotor). Daarmee is de XC90 de enige plug-in hybrid SUV met zeven zitplaatsen in zijn segment. De XC90 biedt puur elektrisch een bereik van ruim 70km met één enkele laadbeurt. Maar volgens Volvo leggen plug-inrijders zowat de helft van de kilometers volledig elektrisch en dus emissievrij af. Mits regelmatig opladen, natuurlijk.
De XC90 “plug-in hybrid” combineert een elektrische aandrijflijn met een efficiënte T8 benzinemotor. Een krachtige, maar zuinige 2.0 Drive-E Twin Engine viercilinder (191-208g/km CO2-uitstoot) is goed voor maar liefst 407pk en voor méér dan 800km bijkomende kilometers. De XC90 met optie luchtvering kan zich 20 mm lager of 40 mm hoger positioneren, wat in- en uitstappen of in- en uitladen vergemakkelijkt, de aerodynamica optimaliseert bij hogere snelheid of voor extra offroad rijhoogte zorgt.
Met de lancering van de derde generatie XC90 SUV’s actualiseert Volvo haar topmodellengamma met een “flagship premium icoon” in Core, Plus of Ultimate uitvoering. Voor Volvo de meest bekroonde en best verkopende “plug-in hybrid” SUV, ideaal voor kroostrijke gezinnen, drukke zakenlui of zelfstandige ondernemers. Volvo wist het beste nog beter te maken door de inbreng van tal van nieuwe technologieën en designupdates, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant.
De nieuwe XC90 telt 7 zitplaatsen in 2-3-2 opstelling. Hij weegt 2,3 ton, kan tot 2,4 ton trekken, is 4,95m lang, 1,95m breed en 1,77m hoog, heeft een benzinetank van 71 liter en een laadvolume van 356 tot 1856 liter. Naargelang de uitvoering varieert de catalogusprijs incl. BTW van 81.990 tot 101.790 euro.
Neem dan rechtstreeks contact op met Volvo Car Belux.