Op 1 en 2 oktober 2025 transformeert Antwerp Expo opnieuw tot het trefpunt voor ondernemers uit Antwerpen en het Waasland. Bedrijvencontactdagen Antwerpen, intussen een vaste waarde in het regionale ondernemerslandschap, brengen ook dit jaar honderden bedrijven samen voor twee dagen vol zakelijke opportuniteiten.
Wat twintig jaar geleden in Kortrijk begon als een regionaal initiatief, is uitgegroeid tot een beproefd beursconcept met regionale edities in heel Vlaanderen. Ook in Antwerpen slaat het model van de Bedrijvencontactdagen duidelijk aan. “Onze eerste editie in 2021 was meteen een schot in de roos”, vertelt projectverantwoordelijke Nathanaëlle Verdruye.

Na twee sterke edities blijft het enthousiasme bij de organisatie en alle aanwezigen groeien. “Tussen editie één en twee zagen we een stijging van 10% in bezoekers én exposanten. Die groei willen we dit jaar overtreffen.” In deze laatste fase voor het evenement zit Bedrijvencontactdagen Antwerpen op koers voor een geslaagde derde uitgave. “In uitdagende economische tijden biedt samenkomen met andere ondernemers niet alleen inspiratie, maar ook perspectief. Want door te luisteren, te delen en te verbinden, ontstaan nieuwe kansen.”
De beurs verwelkomt bedrijven uit zes grote sectorclusters: ICT, bouw, logistiek, retail, dienstverlening, toerisme en industrie. “We zijn geen klassieke sectorbeurs. Integendeel, die brede sectoriële spreiding zorgt voor kruisbestuiving én verrassende ontmoetingen”, zegt Nathanaëlle. “Wat voor ons telt is de regionale verankering. Bedrijven doen immers graag zaken met collega’s uit hun eigen streek.” Ook qua bedrijfsgrootte is er een ideale mix: van eenmanszaken tot multinationals, van start-ups tot gevestigde waarden, allen tekenen ze straks present in Antwerp Expo. “En 40% van onze bezoekers zijn CEO’s of zaakvoerders. Die komen niet gewoon kijken, maar zoeken écht waardevolle connecties. En net begin oktober, wanneer budgetten voor het volgende jaar op tafel liggen, is dat een gouden kans.”
Ook op praktisch vlak houdt het team de drempel bewust laag. Exposanten kiezen uit drie formules (9, 12 of 15 m²) en krijgen een volledig opgebouwde stand, inclusief wanden, tapijt, verlichting en elektriciteit. “We willen dat ondernemers zich kunnen focussen op hun klanten, niet op het bouwen van een beursstand”, zegt Nathanaëlle.
Wie deelneemt, krijgt bovendien toegang tot een leadmanagementsysteem. Bezoekersbadges kunnen worden gescand, waardoor elke contactpersoon automatisch in de database van de exposant belandt, mét de juiste gegevens en opvolgmogelijkheden. “En nog voor de beurs begint, kan je met een gepersonaliseerde code al potentiële klanten uitnodigen en afspraken inplannen”, klinkt het.

En dat netwerken stopt niet aan de stand. Wie wil, kan zich vooraf inschrijven voor de speeddate-sessies in samenwerking met Voka Antwerpen-Waasland, waarbij ondernemers elkaar in een korte pitch van vijf minuten leren kennen. “Die formule blijft enorm populair. Het is efficiënt, en vormt vaak het begin van interessante vervolggesprekken in de wandelgangen.”
Nieuw in Antwerpen is het jobportaal, waar bedrijven een vacature kunnen opladen. Kandidaten kunnen zich vooraf informeren en op de beurs een eerste informele kennismaking aangaan. “Bezoekers zien dat als een zeer laagdrempelige en interessante prospectie, zonder dat ze meteen hun cv moeten opsturen. Het menselijk aspect primeert.” De bezoekerswaardering lag vorig jaar op 83%. Vooral de overzichtelijke beursindeling, het evenwichtige aanbod en de inspirerende ondernemerssfeer werden als troeven genoemd.
Nieuw in deze editie is een afterwork drink op de eerste beursdag om 18u, georganiseerd in samenwerking met Voka. “Die informele afsluiter is de perfecte gelegenheid om het gesprek verder te zetten in een ontspannen sfeer, want net daar ontstaan vaak de sterkste connecties.” De organisatie mikt dit jaar op 200 deelnemende bedrijven, een doel dat in het ruime en flexibele Antwerp Expo vlot haalbaar is. “Dankzij ons instapklare concept kan je zelfs nog tot vlak voor de beurs intekenen en de vruchten plukken van onze succesformule”, besluit Nathanaëlle Verdruye.
Deelname als bezoeker is gratis, maar registratie via de website is verplicht. Gebruik als lezer van Business Vlaanderen de code BCD700.
Neem dan rechtstreeks contact op met Xpo Group.
Contact opnemen