De mogelijkheden van AI zijn bijna eindeloos
De opmars van artificiële intelligentie binnen sales en marketing is niet te stuiten. En waarom zou je? IBM’s Deep Blue verbaasde in 1997 de wereld door schaakgrootmeester Garry Kasparov te verslaan, vandaag sturen AI-systemen complete marketingcampagnes aan. “De toekomst is nu.”
Renke Pieters, AI-specialist en Digital Growth Strategist bij KIXX, is een believer van het eerste uur en geeft regelmatig inspiratiesessies over het thema. “Het fascinerende aan AI is de exponentiële ontwikkeling. We zijn in amper 25 jaar van single-task AI, zoals die schaakcomputer, naar systemen gegaan die simultaan tientallen taken uitvoeren. Van het analyseren van klantgedrag tot het genereren van gepersonaliseerde content, de mogelijkheden zijn inmiddels bijna eindeloos. Vooral de integratie van verschillende aspecten, zoals het combineren van tekst, beeld en strategische inzichten in één gestroomlijnd proces, biedt ongekende mogelijkheden.”
Een cruciale ontwikkeling is volgens Renke Pieters het vermogen om met AI te communiceren. “De kwaliteit van je output staat of valt met een aantal factoren: je initiële prompt, je vermogen om door te vragen op eerste antwoorden en de juiste instellingen van je AI-systeem. Bij ChatGPT maken de verschillende instellingen een wereld van verschil in de bruikbaarheid van de resultaten, en in Claude.ai zie je dat het werken in projectverband, waarbij de AI-assistent context en voorkennis meeneemt, tot betere resultaten leidt.”
Wie AI op een doordachte manier leert gebruiken, ervaart de impact. De huidige AI-systemen kunnen onder andere de klantenservice verzorgen, content genereren, klantgedrag analyseren en campagnes optimaliseren. “Het is niet zo dat één druk op de knop volstaat. Zonder een aansturende mens krijg je eenheidsworst, maar het vermogen om zeer snel verschillende disciplines te combineren – marktanalyse, contentstrategie en campagne-uitvoering – maakt AI tot een onmisbare partner.”
Het verandert de sector fundamenteel. “We zien een verschuiving van uitvoerende naar strategische taken, waarbij AI het repetitieve overneemt. Marketing- en communicatiespecialisten in elke discipline krijgen er een snelle en efficiënte assistent bij en die is altijd wakker en performant! Het is niet de vraag óf je AI gebruikt, wel hóe je het inzet. De kunst zit in het orkestreren van verschillende AI-tools en het integreren van hun output in een coherente sales-, communicatie- en marketingstrategie: de juiste prompts ontwikkelen, en menselijke kennis en skills inzetten mét efficiënte AI als ondersteunend element. Uitpluizen hoe we dat op de beste manier doen, vraagt natuurlijk tijd, research, ervaring en kennis.”
Met toenemende mogelijkheden komen ook nieuwe verantwoordelijkheden. “Privacy en ethiek zijn belangrijke thema’s”, benadrukt Renke Pieters. “Transparantie over AI-gebruik is essentieel en voldoende menselijke voorzichtigheid blijft aangewezen. De mens stuurt aan, AI assisteert en denkt mee. De ontwikkelingen volgen elkaar momenteel razendsnel op en dat zal nog wel even zo doorgaan. AI krijgt een centralere rol in sales, marketing en communicatie, waarbij ik geautomatiseerde campagne-orkestratie en hypergepersonaliseerde customer journeys verder zie evolueren, maar het gaat om het creëren van waarde voor de klant en dat vereist nog altijd een menselijke, meedenkende component.”
De evolutie van AI weerspiegelt de technologische vooruitgang van de afgelopen decennia. “Waar we 25 jaar geleden onder de indruk waren van een schaakcomputer, beschikken we vandaag over systemen die het complete sales-, marketing- en communicatielandschap transformeren, en die ons straks toelaten in een zelfrijdende wagen naar huis te vertrekken. Het blijvend succes van AI draait om de juiste balans van digitale automatisering en analoog menselijk inzicht en kennis”, besluit Renke Pieters van KIXX. “Bedrijven die deze balans weten te vinden en de verschillende AI-tools effectief integreren, zijn de winnaars van morgen. Op de hoogte blijven van de recentste mogelijkheden, is de eerste uitdaging.”
De eerstvolgende data staan op kixxacademy.be en jij bent welkom!
Neem dan rechtstreeks contact op met KIXX.