De automobielsector heeft een moeilijke periode achter de rug. Zo stagneert de verkoop van personenwagens en woedt er onder de leasingmaatschappijen een hevige concurrentiestrijd om B2B-klanten. De autogroep Automobilia, een van de grootste Volvo-dealers in België, slaagt er in deze woelige tijden toch in om sterke verkoopcijfers voor te leggen. “Met ons uitgebreide en kwalitatieve aanbod zullen we alle verwachtingen van onze klanten kunnen beantwoorden”, stelt zaakvoerder Maria Mortier.
Automobilia is een West-Vlaams familiebedrijf dat geleid wordt door Christ Soete en Maria Mortier, samen met hun vier kinderen en partners. De autoverdeler heeft al meer dan 60 jaar een partnership met Volvo en met zes vestigingen voor personenwagens (Brugge, Oostende, Roeselare, Tielt, Veurne en Zarren) en vier exploitatiepunten voor trucks (Ieper, Oostende, Pittem en Zarren) neemt de groep een unieke positie in binnen de Volvo-groep in Europa. Gezamenlijk staan alle garages garant voor meer dan 160 miljoen euro omzet op jaarbasis.
Maria Mortier, zaakvoerder: “Met een marktpenetratie van 10% kunnen we ons één van de grootste Volvo-dealers in personenwagens van België noemen. We willen onze klanten een ‘one stop shop’ bieden, waarbij we hen begeleiden in de keuze van hun wagen, maar evenzeer adviseren bij de fiscale kant van het verhaal. Door corona was dat wel niet altijd evident. Om zaken te doen, blijft persoonlijk advies immers een essentiële schakel in het verkoopproces.”
De coronacrisis had nog op andere vlakken een impact. Zo was er een tekort aan halfgeleiders waardoor nieuwe wagens niet tijdig geleverd of bepaalde opties niet verkocht konden worden. “Maar doordat Volvo altijd een vooruitstrevende rol gespeeld heeft met oog voor nieuwe ontwikkelingen, zijn we ook relatief goed door deze crisis gekomen. Daarenboven is Volvo het merk bij uitstek dat de kaart van duurzaamheid trekt. Zo zal het tegen 2030 enkel nog full electric wagens ontwikkelen.”
Nu al worden veel hybride voertuigen geproduceerd en verkocht. “We zijn één van de enige merken die al zijn modellen in plug-in hybride versie ter beschikking stelt. Ons paradepaardje is de XC40, die zowel hybride als full elektrisch hoge toppen scheert en volledig in Gent gebouwd wordt. Ook de break V60 en V90, de SUV XC60 en XC90 zijn in hun hybride versies fiscaal gezien zeer aantrekkelijke bedrijfswagens.”
Volvo staat hierin, samen met zijn dealers, duidelijk een stap verder dan de rest. “Het durft zijn hele productieketen onder de loep te nemen om zo klimaatneutraal te produceren. Verdere digitalisering staat steeds in het teken van duurzame investeringen. Ook met Automobilia dragen we trouwens ons steentje bij en proberen we de ecologische voetafdruk te verkleinen door in ons gebouwenpark energiezuinige maatregelen te nemen.”
Zowel hybride als elektrische wagens zullen in de toekomst dus alomtegenwoordig zijn. En de Volvo-vloot biedt voor elk wat wils. “Daarenboven willen we er echt voor onze klanten zijn, door een topservice aan te bieden en elke dag beter te doen. Daarom zullen we in de toekomst verder investeren in nieuwe digitale toepassingen, wat onze bereikbaarheid en onze connectiviteit zal verbeteren. Dankzij onze schaalgrootte hebben we ook meerdere aanspreekpunten in West-Vlaanderen die te allen tijde klaar staan. Op die manier zijn we ook een ideale partner voor West-Vlaamse bedrijven. Met hen willen we een duurzame vertrouwensrelatie aangaan die tegelijk de basis zal leggen voor ons verdere succes”, besluit zaakvoerster Maria Mortier.