De wereld van logistiek en supply chain gaat door een ongezien tijdperk van verandering. Door ver doorgedreven digitalisatie en automatisatie zal in de toekomst elke logistieke keten digitaal kunnen worden aangestuurd en geoptimaliseerd. Sterker nog, dat toekomstbeeld – waarvoor ook in België veel ontwikkelingen aan de gang zijn – is zelfs minder veraf dan we denken.
Technologie heeft de wereld van supply chain, transport en logistiek de voorbije jaren ingrijpend veranderd. Tal van nieuwe transportmethodes en laadsystemen deden hun intrede, en er werd massaal ingezet op een doorgedreven automatisering en digitalisering van de sector.
Eén van de resultaten is dat het aantal sterk geautomatiseerde hoogbouwmagazijnen fors is gestegen. Ze worden onder meer ontwikkeld door Swisslog, een van oorsprong Zwitsers bedrijf met vestiging in Edegem. “Cruciaal in deze evolutie is dat een geautomatiseerd magazijn per definitie duurzamer is”, stelt Mattijs Smits, sales manager bij Swisslog. “Enerzijds omdat er minder ruimte voor nodig is, maar ook omdat het energieverbruik veel lager ligt. Verlichting en verwarming zijn er nauwelijks nog nodig.”
Tegelijkertijd verandert ook het denken over logistieke ketens. Die zijn immers niet enkel een realiteit in de fysieke wereld, ze vormen ook een digitale keten. Digitale transportnetwerken worden ook het “Physical Internet” genoemd. Doordat mensen, technologie, data en systemen veel meer op elkaar kunnen worden afgestemd, kunnen nog efficiëntere en transparantere transportsystemen worden uitgedacht.
“Deze verhoogde efficiëntie betekent een verlaging van de kostprijs en een verduurzaming van de logistiek. Physical Internet is zonder meer de meest impactvolle innovatie binnen de logistieke wereld”, vertelt Sophia Pasbecq, docente supply chain aan de Arteveldehogeschool. “De eerste onderzoeken hiernaar dateren van 2016. Door het enorme potentieel streeft Europa naar een eerste fase van realisatie tegen 2040.”
Om dit concreet te maken, zal iedere fysieke eenheid in de logistieke keten moeten kunnen beschikken over een digitale twin”, gaat Pasbecq verder. “Alles zal ‘slim’ moeten worden gemaakt. Het advies voor bedrijven is dus: maak je klaar voor deze verandering. Verzamel inzichten in de bestaande goederenstromen en koppel er data aan. Dit gebeurt hoe langer hoe meer, al is de snelheid van implementatie nog heel verschillend per bedrijf en sector.”
Een bedrijf dat deze transformatie mee vormgeeft, is CHEP, leverancier van de bekende blauwe paletten. Het start pilootprojecten waarbij palletten worden voorzien van een slimme tracker. “Hierdoor kunnen we data genereren die interessante inzichten verschaffen voor de verschillende actoren in de supply chain. Daarnaast worden de paletten ook makkelijker traceerbaar: we weten steeds waar ze zich bevinden, kunnen ze makkelijker hergebruiken en vermijden palletverliezen”, verduidelijkt Emmanuel Veys, Country Lead Belgium bij CHEP.
Dankzij de introductie van Physical Internet, zal zowat iedere goederenstoom dus transparant worden. “We zijn op weg naar een wereld waarbij je van ieder product dat te koop is in de winkel perfect zal weten langs welke weg het daar terechtgekomen is. Via een label of QR-code op het product zullen we over deze informatie kunnen beschikken”, aldus Mattijs Smits.
Toch is het de vraag of alle informatie over de logistieke ketens ook effectief beschikbaar zal gesteld worden aan de eindgebruikers. “De gegeneerde data zal in de eerste plaats beschikbaar zijn voor sectoren en spelers die de logistieke ketens vormgeven en zal allicht niet allemaal beschikbaar worden gesteld aan de consument”, nuanceert Pasbecq.
Deze evoluties bieden tal van opportuniteiten voor ons land. “Als logistieke hotspot beschikken we, naast onze centrale ligging, over heel wat kennis en expertise. We moeten dus op deze trein springen”, vertelt docente Pasbecq. Met dit doel voor ogen werd Log!Ville in het leven geroepen. In dit belevings- en ontmoetingscentrum op het Wetenschapspark in Niel kunnen bedrijven zich laten onderdompelen in de toekomst van het logistieke ecosysteem.
“Bezoekers kunnen bij ons kennis maken met de nieuwste technologieën en wat die voor hen kunnen betekenen”, vertelt Paul Van Nuffel, innovatieambassadeur bij Log!Ville. “Door in aanraking te komen met innovaties die matuur zijn, maar nog niet opgepikt door de mainstream, kunnen ze bij ons als het ware in de toekomst kijken. Dit jaar alleen al hebben we een kleine duizend bedrijven over de vloer gekregen: grote logistieke spelers die al langer bezig zijn met innovatie, maar evenzeer kmo’s die eerder conventioneel werkten. Op die manier vormen wij een plek waar kennisdeling en co-creatie tussen starters, bedrijven en kennisinstellingen centraal staat”, besluit manager Dirk Jocquet van Log!Ville.