In mei verhuist het Brugse regionale kantoor van VGD naar een grotere locatie in Loppem. “Daar hebben we voldoende ruimte om ons verder te ontwikkelen als accountant en adviserend dienstverlener voor bedrijven”, zegt partner Charlotte Pille. Na twaalf jaar is dit kantoor uitgegroeid tot één van de grotere binnen het VGD-netwerk van 350 adviseurs.
In 2011 opende VGD een vestiging in Brugge. “Ik had al wat jaren ervaring op de teller en kreeg de kans om hier als vennoot een afdeling op te starten”, vertelt partner Charlotte Pille. “Al na twee jaar ruilden we ons huurpand voor een groter, eigen gebouw in
Sint-Andries-Brugge. Sindsdien zijn we verder gegroeid van zes naar vijfentwintig mensen, zowel op eigen kracht als door overnames van kleinere kantoren. Deze locatie is opnieuw te krap geworden en daarom huizen we in mei naar een nieuwbouwproject in de Heidelbergstraat in Loppem. Daar vinden we volop vergaderzalen en moderne kantoren, aangepast aan het nieuwe werken. We hadden deze beslissing al vóór de pandemie genomen. Na de periode van thuiswerk zien we veel mensen voor de werksfeer naar kantoor terugkeren. Leuk om te weten is dat ook ING zijn regionale ondernemersbank en private banking in Domein Heidelberg vestigt.”
VGD is een onafhankelijke Vlaamse groep voor accountancy en bedrijfsadvies. “De afkorting VGD komt van de stichters Hugo Van Geet en Jan Derick & Co uit de streek van Hamme en Dendermonde. Uniek is dat de twaalf vennoten gelijkwaardige partners zijn. In vier decennia groeide de groep tot ruim 350 adviseurs op veertien locaties verspreid over heel Vlaanderen.”
Het verhaal reikt tot over de landsgrenzen, zegt Pille. “Hugo Van Geet volgde de klanten in hun internationale ontwikkeling, met eigen kantoren onder de VGD-vlag in onder meer Slovakije, Tsjechië en Hongarije. Daarnaast zijn we aangesloten bij het onafhankelijke, internationale netwerk Nexia International. Dit geeft rechtstreeks toegang tot gespecialiseerde dienstverlening voor bedrijven die buiten de landsgrenzen zaken doen. Het werkt ook omgekeerd voor buitenlandse bedrijven die advies nodig hebben over ondernemen in België.”
Het klantenportfolio bestaat uit twee grote types. “Bij de eerste groep ‘connected’ klanten ligt de klemtoon op boekhoudkundige en fiscale verplichtingen, met daarnaast toegevoegde waarde zoals een continue blik op de cijfers. Deze dienstverlening wordt sterk digitaal ondersteund. De tweede groep zijn premium klanten die vragen naar gericht advies rond corporate finance, subsidies, audit, BTW, overnames, HR, juridische aspecten, milieu, vastgoed … Dat zijn meestal grote bedrijven met een interne financiële afdeling die voor specifieke zaken aanvullende, externe kennis zoeken. Wij investeren veel in opleiding en trekken bekwame specialisten aan. Die helpen de klant mee te ondernemen en gaan pragmatisch te werk, zonder ellenlange nota’s”, vertelt Pille.
De verhuis van Brugge naar Loppem betekent ook een inhoudelijke groei. “Qua accountancy zijn we al één van de grotere kantoren in het VGD-netwerk. Nu willen we ook op het vlak van advies uitgroeien tot een kantoor met dertig tot veertig mensen. We mikken op aanvulling met bijvoorbeeld een voltijdse jurist, vermogensplanner of overnamebegeleider.”
Die juiste mensen vinden, is zoals in veel sectoren tegenwoordig een uitdaging. “Dit is een people business. Om mensen aan te trekken én te behouden, investeren we veel in persoonlijke ontwikkeling. Dat omvat niet alleen vaktechnische kennis, maar ook soft skills zoals adviesvaardigheden, leiderschap en welbevinden. Ons beroep is sterk veranderd: vroeger was een typische boekhouder een spreekwoordelijke grijze muis, nu moet je vlot een adviesgesprek kunnen aangaan. Van het retroactieve karakter van een balans opstellen, verschoof onze aandacht naar proactief toegevoegde waarde aanreiken.”